Pressinbjudan: Renmarkstorget ritas av välkänd landskapsarkitekt

Pressinbjudan: Renmarkstorget ritas av välkänd landskapsarkitekt

Kom och träffa landskapsarkitekten Gustav Jarlöv, White Arkitekter Sverige, som ska utforma Renmarkstorget. Jarlöv har tidigare utformat Clemenstorget i Lund och Forumtorget i Uppsala, nästa uppdrag blir nu formgivningen av Renmarkstorget här i Umeå.

– Renmarkstorget är som Rådhustorgets lite busigare småsyskon. Dess till synes oregelbundna form blir mer logisk när man inser att det en gång rann en bäck här. Kopplingen till gågatan, verksamheterna och fontänen är värdefulla kvaliteter som är viktiga att ta till vara när detta stadsrum nu ska rustas upp, säger Gustav Jarlöv.

Med synpunkterna som kommit in från allmänhet och näringsidkare, och utifrån tekniska nämndens direktiv, är nästa steg att rita hur torget ska se ut i framtiden.

– Målet med ombyggnationen är bättre förutsättningar för folkliv året runt. Torget ska bidra till ett ännu mer attraktivt Umeå för alla och samspela med byggnaderna och verksamheterna runt omkring, säger Malin Lagervall, projektchef Umeå kommun.

White Arkitekter och WSP Sverige AB vann kommunens upphandling gällande Renmarkstorget och nu påbörjas arbetet med formgivningen.

Byggstart är planerad till maj 2026 och Renmarkstorget beräknas vara färdigbyggt i slutet av 2027.

Läs mer om Renmarkstorget, www.umea.se/renmarkstorget

Pressinbjudan

Datum: Tisdag 20 augusti
Tid: Klockan 13.30