Planerna för badhuset går vidare

Planerna för badhuset går vidare

Preliminära skisser på det nya badhuset i kvarteret Nanna i centrala Umeå har presenterats för näringslivs- och planeringsutskottet. Nu går arbetet vidare med att projektera anläggningen och färdigställa en detaljplan.

– Inget är ännu klart i detalj eller beslutat, men vi är nöjda med de preliminära upplägget för badhuset, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Multibassäng för olika aktiviteter
Planerna omfattar bland annat en simhall i marknivå på drygt 9 000 kvadratmeter. En multibassäng på 50x21 meter med varierbart djup ska rymma tio banor för motionssim, vattengympa, skolsim och simtävlingar. I simhallen ska det också finnas läktare med en kapacitet för cirka 1 200 åskådare, en rehab-bassäng och utrymmen för omklädning och administration.

Rutschbanor och servering
I äventyrsbadet planeras flera olika vattenrutschbanor, strömkanal, bubbelpool och en djungellagun. I foajen blir det en servering och en våning upp ett gym. Mot Östra kyrkogatan planeras också ett parkeringsgarage i flera plan för cirka 300 bilar.

Spara energi och kostnader
Badhuset ska byggas och drivas energieffektivt för att minska miljöpåverkan och kostnader. Det innebär bland annat återvinning av värme i badvattnet och minimal användning av klor i badvattnet.

Vad kostar det?
Hela anläggningen beräknas kosta 400 miljoner kronor att projektera och bygga. Driftkostnaden för kommunen beräknas bli 22,5–25 miljoner kronor per år. Det nuvarande badhuset, som är mycket gammalt och måste ersättas, har en driftkostnad på cirka 11 miljoner kronor per år. Kostnadsökningen för drift av badhuset blir omkring 11–14 miljoner kronor per år.

Ökad trafik ett miljöproblem?
Politikerna i utskottet ställer sig bakom att planeringen för badhuset går vidare, men det finns också farhågor att ökad biltrafik ska innebära miljöproblem och sämre luft i centrum.

– Vi tror inte att det kommer att funka med ökad trafik och är därför emot att bygga ett parkeringshus så centralt, säger Annika Herrström (V).

– Luftkvaliteten klarar vi med andra åtgärder, det kommer också att bli lättare att åka kollektivt till det nya badhuset, säger Lennart Holmlund.

Kommunen kommer att utreda den väntade trafiksituationen och dess miljöpåverkan närmare i samband med detaljplanearbetet.

Vad händer nu?
Det kommunala bolaget Inab AB har i uppdrag att via ett dotterbolag slutföra projekteringen till månadskiftet november/december 2012. Planerna ska också presenteras för kommunfullmäktige i maj. Samtidigt pågår kommunens arbete att ta fram en detaljplan för kvarteret. Om allt går som det är tänkt kan badhuset börja byggas i februari 2013 och vara klart i november 2014.

Bilagor: Skisser på det planerade badhuset, planer och sektioner (pdf).

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen