Personal säkerhetsutbildas med hjälp av filmer

Kommunen har tagit fram manusidéer och köpt in filmer som skall användas för att utbilda personal i IT-relaterad säkerhet. – Att få ut säkerhetsbudskap är inte lätt men vi tror att detta kan vara en framkomlig väg att få igång diskussioner i detta ämne, säger Tommy Rampling som jobbar på Servicekontoret IT & Telefoni. Utbildningsfilmerna ska fungera som diskussionsunderlag vid till exempel nyanställning, personalträffar och andra sammankomster. Filmerna är uppbyggda på ett sådant sätt att de också kan användas som självstudiematerial via kommunens intranät. Alla situationer som visas i filmerna bygger på verkliga förhållanden och visualiserar hur lätt det kan gå fel om man inte tänker sig för. Filmerna lyfter också fram vilka personliga konsekvenser ett, till synes, litet misstag kan ge för individen. Filmerna ger också förslag till lösningar på hur man kan undvika att problemen uppstår. – Vi erbjuder också traditionella utbildningstillfällen. Filmerna är ett utmärkt komplement som vi tror kommer att höja säkerhetsmedvetandet i organisationen, berättar Tommy Rampling. Vi tror på filmernas genomslagskraft när det gäller att skapa en medvetenhet om vad som faktiskt kan hända oss alla om vi inte är försiktiga. Umeåföretaget Teknikhuset AB har fått i uppdrag att producera filmerna. Två filmer är redan färdiga, totalt skall 10 filmer tas fram. För mer information kontakta: Tommy Rampling Umeå Kommun, Servicekontoret IT & Telefoni 901 84 Umeå 090-16 11 40 tommy.rampling@umea.se IT-chef Jan Långström 090-16 11 52 070-693 60 42 jan.langstrom@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se