Personal direkt är månadens goda exempel

Personal direkt är månadens goda exempel

Lisbeth Pihlajamaa och Niklas Lundberg.

Telefonsupporten ”Personal direkt” hjälper effektivt kommunens anställda med svar på personalfrågor och utses därför till månadens goda exempel i Umeå kommun.

Personal direkt är en telefonsupport som alla medarbetare och ledare i kommunen kan ringa till för att få svar på enklare personalfrågor, till exempel om lön, anställningsvillkor, rekrytering, kompetens, arbetsmiljö och hälsa. Man kan också bli lotsad rätt för att få hjälp med mer omfattande frågor. Personal direkt effektiviserar hanteringen av enklare personalfrågor och avlastar personalchefer och personalkonsulter. Det ökar också tillgängligheten att alltid ha bemanning på telefon och mejl.

– Vi svarar på bredden av alla personalfrågor och avlasta alla personalchefer. Det blir omkring 50 ärenden per dag i genomsnitt, men vi har kapacitet för mer, säger Niklas Lundberg, Personal direkt, Umeå kommun.

Personal direkt startade som ett projekt men är nu en del av den permanenta servicen för att ta hand om personalfrågor. Det är medarbetarna Niklas Lundbergs och Lisbeth Pihlajamaas förtjänst att Personal direkt fungerar bra med snabba svar och ett vänligt bemötande.

Månadens goda exempel utses av kommunstyrelsen och är ett sätt att uppmärksamma enskilda verksamheter och medarbetare i kommunen som har arbetat särskilt bra för att utveckla och förbättra sin verksamhet. Som goda exempel och förebilder inspirerar de andra till motsvarande insatser.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen