​Pengar till akut vinterhärbärge

Kommunen ska ingå en överenskommelse med Umeå pastorat om ett akut vinterhärbärge för utsatta EU-medborgare. Det blir ett boende i Backengården med upp till 20 platser för vuxna personer, fram till den 15 april. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att kommunen bidrar med 500 000 kr, alternativt uppvisad kostnad om den blir lägre.

I dagsläget vistas omkring 40 utsatta EU-medborgare i Umeåregionen, varav 12–15 personer övernattar i Umeå. Pingstkyrkan har upplåtit lokaler för ett akuthärbärge, men det ska ersättas av Backengården. Bakom detta ligger överenskommelsen om Idéburet Offentligt Partnerskap mellan kommunen och Umeå pastorat.

Inga barn i Umeå

Ingenting talar för att strömningen av utsatta EU-medborgare till Sverige och Umeå avtar, däremot finns det i dagsläget inga barn till utsatta EU-medborgare som vistas i Umeå. Umeå pastorat har uttryckt en vilja till att anordna ett akuthärbärge i Umeå för resten av vintern. Enligt beräkningar kostar det 747 000 kr, och Umeå pastorat har sökt om 500 000 kr från kommunen.

– Vi uppskattar det goda samarbete vi har sedan tidigare. Det är också i enlighet med kommunstyrelsens beslut för drygt tre år sedan; att stötta föreningar, ideell sektor och civilsamhälle i insatser för utsatta EU-medborgare. För framtiden vore det bra med en beredskap, så att vi slipper ad hoc-lösningar, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Margareta Rönngren (S).

Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M) och Peder Westerberg (L) yrkade avslag till att bevilja stödet.

– Vi vidhåller vår uppfattning om att detta inte är en kommunal uppgift. Genom stödet till härbärget bidrar kommunen till att människor blir kvar i en ohållbar livssituation, säger Anders Ågren.

Margareta Rönngren (S)
2:e vice ordförande
kommunstyrelsen
margareta.ronngren@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.