Överskridande av miljökvalitetsnorm för partiklar

Miljökvalitetsnormen för partiklar (PM10) har överskridits under 2013 på Västra Esplanaden (E4) genom Umeå. Miljö- och hälsoskyddsnämnden kommer i enlighet med Luftkvalitetsförordningen att underrätta Naturvårdsverket och Länsstyrelsen om att normen överskridits.

Höga halter partiklar är ett stort folkhälsoproblem och forskning visar på hälsoeffekter som dödlighet, hjärtkärlbesvär, astma, pip i bröstet, hosta och ökat antal sjukhusbesök.

För att skydda människors hälsa är normen att mängden partiklar (PM10) per dygn i utomhusluft inte får överskrida 50 mikrogram/kubikmeter mer än 35 gånger/år. Mätningar visar nu att detta gränsvärde överskridits 36 dygn under perioden 1 januari–22 maj 2013 på Västra Esplanaden.

Vädret påverkar partikelhalten

Varje år är partikelhalterna som högst under våren i samband med snösmältningen och när vägbanan torkar upp i mars och april. Under mars månad i år var nederbörden mindre än under ett normalår. Dessutom försvårades gatusopningen med spolning av den försenade våren i kombination med kalla nattemperaturer under mars och april. Användningen av dubbdäck på snöfria gator bidrar till höga partikelhalter.

Hård asfalt och bättre rengöring

Normen för partiklar har inte överskridits tidigare år. Det har dock varit nära, så därför pågår sedan 2008 ett samarbete mellan Trafikverket och Umeå kommuns Gator och parker samt Miljö- och hälsoskydd. Några åtgärder som genomförts för att förbättra luftmiljön i Umeå centrum är hårdare asfaltbeläggning på Västra Esplanaden, effektivare borttagning av smutsig snö, spolning av gator, extra sopningar samt att trafikverket har ersatt  sandning  med salt när så är möjligt. Dessutom har fastighetsägare informerats om att de kan bidra genom att undvika lövblåsar under vissa tider och vattna parkeringar vid sopning.

Minska trafiken

Ett omfattande arbete för att minska trafiken på Västra Esplanaden pågår sedan flera år och beskrivs i åtgärdsprogrammet för kvävedioxid. Trafiken på Västra Esplanaden har inte ökat under den här perioden (jan-maj 2013), utan snarare minskat jämfört med tidigare år. Flera åtgärder som kommer påverka luftmiljön i centrala Umeå kommer att genomföras de närmaste åren, till exempel Ringledens färdigställande 2017 och införande av miljözon i centrala Umeå. Tekniska nämnden har beslutat om att ansöka om införande av ett genomfartsförbud för tung trafik på Västra Esplanaden hos länsstyrelsen.

Byggnationer

I centrum pågår ett antal bygg- och anläggningsprojekt som även kan ha bidragit till högre partikelhalter genom damning denna vår.

Läs mer om luften, mätningar, åtgärdsprogram, se partikelhalten på Västra Esplanaden just nu, med mera på www.umea.se/luft

Angående mätningarna:
Annika Söderlund