Öppnar upp för möjlighet till skyddat boende för våldsutsatta kvinnor

Individ- och familjenämnden har beslutat om att utreda möjligheterna för Umeå kommun att driva ett skyddat boende för våldsutsatta kvinnor. Verksamheten kommer även att innefatta ett HBTQ-perspektiv. Något som nämnden ser skulle kunna komplettera de verksamheter som finns i Umeå idag.

Utredningen ska mynna ut i ett underlag för investeringskostnad och drift som individ- och familjenämnden sedan ska ta ställning till.

– Det här är en oerhört viktig jämställdhetssatsning. Vi vill att kvinnor är utsatta för våld ska möta professionell personal i en miljö som också kan erbjuda hög säkerhet, säger Andreas Lundgren (S), ordförande i individ- och familjenämnden, Umeå kommun

Detta finns i Umeå idag
I dag finns två aktörer i form av ROKS (riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) som tar emot kvinnor från hela landet (och därmed inte kan garantera plats för kvinnor specifikt från Umeå)samt Öppen gemenskap som vänder sig till våldsutsatta kvinnor med missbruksproblematik eller psykisk ohälsa.

Umeå kommun har verksamheter som erbjuder skyddade lösningar och stöd till våldsutsatta kvinnor. Däremot har Umeå kommun inget eget skyddat boende som uppfyller socialstyrelsens kvalitetsindikatorer för skyddade boenden. Indikatorerna omfattar exempelvis personalnärvaro och särskilt utbildade socionomer, fysiska skyddsanordningar samt möjlighet att ta emot våldsutsatta kvinnor dygnet runt, året runt.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Anna-Karin Sjölander (C)
vice ordförande
individ- och familjenämnden
annakarin.sjolander@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.