Ökade kostnader inom vård och omsorg

Behovsökning inom vård och omsorg bidrar till ökade kostnader. Framför allt är det kostnaderna för personlig assistans samt institutionsvård och öppna insatser för barn och unga som ökat i jämförelse med motsvarande period föregående år.

Resultatet vid utgången av januari är -0,5 miljoner kronor. Årsprognosen är dock satt till budget i balans inklusive de projektmedel som nämnden disponerar under 2014 och 2015.

-  Eftersom det är projektmedel som håller uppe resultatet behövs rejäla ramökningar i framtiden, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Kostnaderna för ungdomsvård har ökat med 22,8% i jämförelse med motsvarande period 2013.

-  Trenden måste brytas med hjälp av fler förebyggande insatser på hemmaplan, så att behovet av att köpa extern vinstdrivande insats minskar, säger Åsa Bäckström (V), andre vice ordförande, socialnämnden.

Behovet av försörjningsstöd minskar
Under perioden har utbetalning av försörjningsstöd varit betydligt lägre än förväntat, en positiv trend som hållit i sig det senaste halvåret.

-  Det är glädjande att se att behovet av försörjningsstöd stadigt fortsätter att minska i Umeå och att allt fler människor kommer ut i arbete och egen försörjning, säger Veronica Kerr (Kd), förste vice ordförande, socialnämnden.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se