Nej till ytterligare nattöppen verksamhet och fritids för barn 1-12 år

För- och grundskolenämnden avslår två ansökningar från JAK pedagogisk omsorg AB som vill starta nattöppen verksamhet och fritidsverksamhet på Ålidhem för barn 1-12 år. Anledningen är att det redan finns ett befintligt nattis av god kvalité på Berghem i Umeå.

- Vi har redan idag Aftonstjärnan, en nattöppen kommunal verksamhet av god kvalité med fast personal och anpassade lokaler för just barn i behov av kväll-, natt- och helgomsorg. En ytterligare verksamhet för samma målgrupp finns inte behov av, säger Margareta Rönngren, ordförande i för- och grundskolenämnden.

- Även vi i alliansen var med på att avslå ansökan, bl a på grund av brister i lokalfrågan, men vi fogar till protokollet att konceptet som JAK:s pedagogiska omsorg står för med kamratskap i centrum samt samarbetet med Junis är tilltalande och utvecklingsbart säger Peter Sedlacek, vice ordförande i för- och grundskolenämnden.

Margareta Rönngren (S)
För- och grundskolenämnden