Maxtaxa 30 kronor för parkering i central stan

En enig teknisk nämnd beslutade att föreslå kommunfullmäktige att höja maxtaxan för parkering i centrala stan till 30 kronor per timme. Maxtaxan ska börja gälla från den 1 juli 2013.

- Anledningen till att avgiften ska höjas är att öka tillgängligheten och omsättningen på de mest attraktiva parkeringsplatserna i centrum, säger Lasse Jacobson, tekniska nämndens ordförande.

Avgiftsnivåer för parkering på gatumark
Förutsatt att kommunfullmäktige beslutar om den föreslagna maxtaxan kommer tekniska nämnden att justera avgiftsnivåerna för parkering på gatumark i centrala stan. Avgiften per timme blir då: gul zon 7 kronor, blå zon 18 kronor, lila zon 18 kronor och orange zon 25 kronor.

Anpassning enligt riktlinjer
I riktlinjerna för avgiftdifferentiering framgår att avgiftsnivåerna ska anpassas för att prioritera besökande och boende framför arbetspendlare, det ska vara mer ekonomiskt fördelaktigt att använda parkeringsanläggningar och avgiftnivåerna ska successivt anpassas till att överstiga kostnader för alternativa färdmedel.

Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)