Kvalitetsförbättringar inom vård och omsorg

Umeå kommuns vård- och omsorgsverksamheter har under 2013 präglats av samordning och därmed en rad anpassningar av verksamheterna för att på så sätt öka likställigheten för brukarna, förbättra kvalitén och skapa ett effektivare resursnyttjande. Goda resultat har uppnåtts men fortsatta kraftsamlingar krävs gällande arbetsmiljön. Detta framgår i det årsbokslut som presenterades vid socialnämndens sammanträde den 29 januari.

Det ekonomiska resultatet för socialnämnden år 2013 blev -0,6 miljoner kronor, ett glädjande resultat med tanke på den bekymmersamma kostnadsutvecklingen inom framförallt individ- och familjeomsorg för unga samt inom delar av handikappomsorgen.

-  Socialnämnden redovisar ett mycket positivt resultat i jämförelse med den prognos på -10 miljoner kronor som fanns i början av året. Verksamheten har gjort ett mycket bra arbete och vi har uppfyllt de målen. Exempelvis att den som söker försörjningsstöd inom 30 dagar ska ha en aktivitet som har egen försörjning som mål, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Nöjda brukare, färre bidragsmånader och minskad barnfattigdom
Inom äldreomsorgen visar brukarundersökningar att 92 % av brukarna i särskilda boenden har fått en årlig läkemedelsgenomgång och 93 % av de boende är nöjda med personalens bemötande. Inom handikappomsorgen har projektet Mellansteget varit framgångsrikt och möjliggjort att 20 av 40 personer har fått en anställning. Inom individ- och familjeomsorgen har 86 % av de som genomgått behandling inte haft behov av nya vårdinsatser inom ett år, vilket är ett positivt resultat. Försörjningsstödet har uppnått målet med att minska antalet bidragsmånader för unga personer mellan 18-24år som söker försörjningsstöd på grund av arbetslöshet. Arbetet med att minska barnfattigdomen har varit framgångsrikt så till vida att antalet barn som lever i familjer som uppbär försörjningsstöd under året har minskat med 11,9%, vilket motsvarar en minskning med 138 barn.

-  Det är glädjande att barnfattigdomen minskar, det är en viktig fråga som vi behöver följa upp och analysera eftersom det fortfarande finns skillnader inom kommunen, säger Veronica Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Stora utmaningar beträffande arbetsmiljön
De flesta verksamheter inom socialnämndens ansvarsområde präglas av stora utmaningar beträffande arbetsmiljö och arbetsvillkor. Behoven hos brukarna är stora och kräver kompetens och energi, vilket kontinuerligt behöver fyllas på för att medarbetarna ska orka med. Under 2013 pågick aktiviteter inom bemanning, arbetsmiljö samt inom arbetsvillkorsområdet. Detta arbete fortsätter även under kommande år.

-  Uppdraget att minska antalet delade turer och förbättra arbetsvillkor inom äldreomsorgen, 25 miljoner under 2014 och 2015 möjliggör förbättringar på de delar av arbetsförhållanden som de anställda upplever som särskild problematiska med en tydlig inriktning att minska antalet delade turer. Ytterligare uppdrag är att använda dessa medel för att optimera bemanningen och på så sätt minska kostnaderna för visstidsvikariat. Syftet är att på sikt ställa om resurser från visstidsvikariatskostnader till fastanställd personal med goda arbetsvillkor, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

Kontaktuppgifter till politiker finns på www.umea.se/kontakt_politiker och till verksamheter och ansvariga tjänstemän på www.umea.se/kontakt_verksamhet.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se