Kommunens ekonomi: Bra som helhet – men kärvt för flera nämnder

Efter årets fyra första månader tror kommunen på ett positivt helårsresultat på cirka +17, 9 miljoner kronor vid årets slut. Men några nämnder redovisar underskott, till exempel socialnämnden som har ansökt om ett tilläggsanslag hos kommunfullmäktige. Kommunens ekonomer tror att kommunens intäkter kommer att öka under året. Dels ökar skatteintäkterna och intäkterna från elhandeln (+6 miljoner kronor bättre än budget), och dels har kommunen en möjlighet att få nya statsbidrag till flera verksamheter. Detta innebär sammantaget en ökad intäkt på cirka 19 miljoner kronor. Trots de ökade intäkterna fortsätter arbetet i kommunens nämnder för att hålla budget. Kommunens styrelser och nämnder beräknar i resultatprognosen för helåret ett budgetunderskott på -47,0 miljoner kronor exklusive elhandeln. Tilläggsanslag behandlas senare De flesta nämnderna presenterar ett positivt resultat efter årets första fyra månader, undantaget är socialnämnden som har ett negativt resultat på -13,0 miljoner kronor. Socialnämnden, och de andra nämnderna som underskott, ska nu redovisa för kommunstyrelsens arbetsutskott hur de jobbar med åtgärder för att komma i balans. Frågan om tilläggsanslag kommer att behandlas efter sommaren, den ska nu först beredas av tjänstemännen. För mer information kontakta Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande 090-161201, 070-5504785 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Umeåregionen söker pengar för vindkraft De sex kommunerna i Umeåregionen vill planera för vindkraft. Nu har en ansökan lämnats in till staten, förhoppningen är att få 600~000 kronor. Staten har givit Sveriges kommuner, Länsstyrelser samt lokala och regionala samverksansorgan möjlighet att söka pengar under 2007 och 2008. Totalt har regeringen avsatt 30 miljoner kronor under dessa två år. Kommunen vill använda pengarna till att öka kunskapen om vindkraft. För att vindkraftanläggningar sedan ska kunna placeras ut runtom i länet krävs förändringar i kommunernas översiktsplaner. Om Umeåregionen få de statliga pengar man ansökt om kommer kommunerna också att titta på, och föreslå, olika lägen för vindkraftverk. Statliga Boverket tror att ansökan kommer att behandlas under juli månad. För mer information kontakta Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande 090-161201, 070-5504785 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Umeå planerar för resecentrum i nytt läge Umeå kommun planerar tillsammans med Jernhusen, Banverket och Länstrafiken för ett nytt resecentrum, Umeå C. Näringslivs- och planeringsutskottet har idag tagit ett inriktningsbeslut om att planera för ett resecentrum i nytt läge på norra sidan av järnvägsallén. Beslutet innebär att kommunen påbörjar ett planeringsarbete med en helt ny inriktning. Den nya inriktningen går ut på att skapa ett nytt Umeå C, en ny resecentrumanläggning, som ska vara gemensam för både buss- och tågtrafiken när Botniabanan är klar. Vem som ska bygga och äga Umeå C bestäms i ett senare skede. Buss och tågresenärer i samma väntsal Beslutet innebär att kommunen överger de gamla tankarna om att använda den befintliga busstationen som utgångspunkt. Vad som ska hända med fastigheterna i området, till exempel den nuvarande busstationen (kvarteret Lodet), är ännu inte bestämt. Men säkert är att kommunen vill flytta busstationens verksamhet till det nya resecentrumet Umeå C. Stora förändringar Området kring Umeå C och järnvägsallén kommer också att förändras och utvecklas. Det finns sedan tidigare planer på att flytta gång- och cykeltunneln västerut. Järnvägstorget och järnvägsallén kommer också att förändras. Kommunens utgångspunkt har varit att hitta en lösning som alla aktörer tror på, och som gör trafiken så lättillgänglig och attraktiv som möjligt för både buss- och tågresenärer i framtiden. I augusti 2010 börjar tågen att rulla på Botniabanan. I bilaga: Illustration över "nya" Umeå C För mer information kontakta Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande 090-161201, 070-5504785 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se