​​​​Intern granskning av skolidrottsföreningar visar stora brister

Efter att ekonomiska oegentligheter uppdagades inom en skolidrottsförening på en skola i Umeå beslöt skoldirektören att tillsätta en intern oberoende granskning av hur skolidrottsföreningarna fungerar. Alla skolidrottsföreningar som verkar vid kommunala grundskolor har granskats. Granskningen pekar på brister inom administration och uppföljning som måste åtgärdas på flertalet av skolor för att kunna fortsätta bedriva skolidrottsföreningar.

Rapporten visar på administrativa rutiner som behöver stramas upp utifrån Riksidrottsförbundets stadgar. Det handlar också om skolans löpande internkontroll över ekonomiska transaktioner, verksamhet och ekonomi. Aktivitetsbidrag från kommunens Fritidsnämnd behöver också säkerställas bättre.

- Att jobba ideellt med skolidrottsföreningar är ett viktigt arbete där det görs arbetsinsatser av våra medarbetare för att erbjuda aktiviteter för ungdomar som normalt inte idrottar på sin fritid. Med stöd av rapporten inleder vi nu en intern diskussion om nödvändiga åtgärder, skolans uppdrag kontra skolidrottsföreningarnas uppdrag, säger Ann-Christine Gradin, skoldirektör.

Skolidrottsföreningarnas syfte är att vara kostnadsfritt och rikta sig till alla efter skoldagens slut. Föreningar har också varit ett sätt att finanseria Skol-SM/-DM tävlingar.

- Umeå fritid ska med stöd av granskningen vidta åtgärder för bättre uppföljning av aktivitetsbidragen. Föreningarna behöver ha rätt förutsättningar för att kunna bedrivas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Stefan Hildingsson, fritidschef.

- Vi välkomnar också Svenska skolidrottsförbundet att delta i denna diskussion om hur de kan stötta skolidrottsföreningarna att bättre klara av det administrativa kring att hantera en idrottsförening. Det är en pusselbit i arbetet framåt, säger Ann-Christine Gradin, skoldirektör i för- och grundskolan.

Tre händelser har polisanmälts

Granskningen pekar på ekonomiska oegentligheter vid två skolidrottsföreningar som är föremål för polisutredning. Ytterligare en händelse har polisanmälts för brister i ekonomisk hantering och uppföljning. Samtliga händelser berör medarbetare i Umeå kommun som arbetat med skolidrottsföreningar.

- Så snart bristerna upptäcktes gjordes polisanmälan och kommunen agerade enligt våra arbetsrättsliga rutiner. I övrigt kommenterar vi inte personalärenden och har fullt förtroende till polisutredningarna och rådande förundersökningssekretess, säger Ann-Christine Gradin, skoldirektör.

Uppdraget att granska skolidrottsföreningar har skötts av Ernst & Young som Umeå kommun har avtal med för denna typ av tjänster.

Ann-Christine Gradin
Skoldirektör för- och grundskolan
070-640 12 85 (tillgänglig på mobil från kl 10.00 den 23/9)

Gunnar Olofsson
Bitr verksamhetschef

Stefan Hildingsson
Fritidschef

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här återfinns också västvärldens snabbaste bredband.

Gabrielle Hultdin

kommunikatör Utbildning, för- och grundskolan 070-345 12 33