INBJUDAN: Landsbygden ska blomstra!

- Umeåregionen först i länet att utveckla företagande med hjälp av Leader

Den 18 juni kl. 10.00 skriver landshövding Chris Heister och URnära ideell förening under det avtal som ger Umeåregionen möjlighet att börja arbeta med landsbygdsutveckling inom Leader. Umeåregionen blir därmed först i länet att påbörja detta arbete.

Media hälsas välkomna till en pressträff i Täfteå med anledning av uppstarten av Umeåregionens arbete med landsbygdsutveckling.

Dag: onsdag den 18 juni
Plats: Småbåtshamnen i Täfteå
Tid: 10.00

Bakgrund
för Umeåregionens arbete med landsbygdsutveckling under pågående strukturfondsperiod.

URnära liknar Stad & Land som genomfördes i Umeåregionen under förra strukturfondsperioden (med drygt 200 projekt), men det då Leaderliknande arbetssättet har nu blivit "äkta" Leader, d.v.s. ett samarbete och samverkan mellan ideell, privat och offentlig sektor. URnära kommer att ha
en budget på drygt 6 miljoner kr/år till sitt förfogande.

Målet med Leader URnära är att utveckla ett mångfacetterat företagande på landsbygden. Begreppen innovativitet, diversifiering och hållbara partnerskap är centrala ledord för att leda regionen framåt och identifiera regionens starka och utvecklingsbara områden. Det övergripande
målet är att skapa ett diversifierat företagande i en levande landsbygd som använder sig av funktionella lösningar där alla individer känner sig delaktiga i en hållbar tillväxt.

Delmål
· öka och utveckla det lokala företagandet,
· förbättra kunskapen och förändra attityden till företagande genom samarbete med utbildning och forskning,
· större mångfald med speciellt fokus på integration av ungdomar, nysvenskar och kvinnor, som anställda eller företagare i landsbygdens branscher,
· öka ungdomars delaktighet i regionen,
· ett större miljötänkande hos företagare och invånare i regionen med fokus på nya innovativa och lokala lösningar som kan leda till företagande, Bättre och mer tillgängliga servicelös-ningar för kommersiell och offentlig service i hela området,
· bevara och utveckla natur- och kulturlandskapet,
· skapa en attraktiv region genom stärkt socialt kapital och en tilltalande och fungerande miljö som ger inflyttning,
· ta lärdom genom nationellt och internationellt samarbete som kan omsättas i kunskap och handling.

För mer information kontakta:
Christer Lindvall

Lena Carneland