Hennes och Mauritz får pris för tillgänglighet och bra bemötande

Hennes & Mauritz i Umeå centrum har fått priset ”Kommunala handikapprådets goda exempel”. Hos H&M känner kunderna sig trygga i miljön och i bemötandet från personalen, anser Kommunala handikapprådet. Pär Lundin, ansvarig för driften i butiken, kom till stadshuset på fredag eftermiddag för att ta emot priset. – Personalens attityder och bemötande är säkert den största anledningen till att vi får priset. Vi har nyligen genomfört personalutbildningen Kundlyftet, i den poängterar vi att alla ska bemötas lika. – Vi jobbar mycket med bemötande, att ta oss tid för alla. Förutom attitydutbildningar har vi också anpassat lokalerna så att alla kan komma till oss, vi har till exempel handikappanpassade provrum, säger Pär Lundin. Kommunala handikapprådets motivering: ”Ungdomar med funktionshinder upplever att H&M har bra fysisk tillgänglighet med bland annat större provhytter för rullstolsanvändare. Många ungdomar kan uppleva valet av kläder som ett känsligt område. Hos H&M känner man sig trygg i miljön och i bemötandet från personalen. Rådet vill uppmärksamma H&M för deras tillgänglighet men framförallt för ett gott bemötande av barn och ungdomar med funktionshinder. På H&M vågar man ställa frågor och be personalen om hjälp i sitt klädval” Bakgrund KHR:s goda exempel Sedan 2004 har Kommunala handikapprådet en stående punkt på sin dagordning, att dela ut ett pris till goda exempel. KHR:s goda exempel handlar om att uppmärksamma en person, en verksamhet eller en förening som aktivt arbetar för bra bemötande på alla nivåer och villkor. Priset kan tilldelas kommunal eller privat person eller verksamhet/förening i Umeå med omnejd. Det kan handla om att förbättra tillgängligheten (användbarheten) till lokaler, verksamheter eller information. Det kan också handla om ökad delaktighet och jämlikhet. På bilden: Pär Lundin Foto: Håkan Göransson, Umeå kommun För mer information kontakta: Pär Lundin Visual Merchandiser Henne och Mauritz Umeå 070-656 93 96 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se