Fritidsnämnden ska spara 3 miljoner

När budgetramarna för Umeå kommun beslutades inför 2014 fick fritidsnämnden ett sparkrav på 3 miljoner kronor. En enig nämnd har nu tagit beslut om hur detta ska genomföras.

– Vi har tvingats prioritera hårdare, men vår grundinställning är att medborgarna och föreningslivet ska märka av så små skillnader som möjligt. Vi vill fortfarande kunna hålla en hög servicenivå och ha ett bra stöd till föreningar så att fritidslivet i Umeå kan växa sig ännu starkare, säger Lennart Arvidsson (V), ordförande i fritidsnämnden.
– Jag är stolt över att Umeå är landets mest föreningstäta kommun och det vill vi givetvis fortsätta stimulera, säger Lennart Johannson (M), vice ordförande i fritidsnämnden.

Höja beläggningen på idrottsanläggningar
För att klara av den minskade budgeten kommer fritidsverksamheten bland annat att avvakta med investeringsprojekt som en ny bollhall vid Midgårdsskolan. Man har också ambitionen att öka beläggningen på befintliga idrottsanläggningar, för att på så sätt nyttja ytorna så effektivt som möjligt.
– Vi vill, istället för att exempelvis höja taxorna, se att de lokaler och ytor som vi tillhandahåller utnyttjas till max, vilket idag inte är fallet. Vi hoppas att verksamheten ska hitta lösningar som gör att lediga tider kan kommuniceras ännu snabbare och på så sätt öka beläggningen. Ett annat sätt skulle kunna vara att överväga differentierade taxor, så att de mindre attraktiva tiderna har en lägre taxa än de mest populära, säger Johansson.

Vill skapa fler samarbeten kring lokaler
Även på ungdomssidan vill man se över hur lokalanvändandet kan effektiviseras rent kostnadsmässigt. Förhoppningen är att kunna sänka lokalkostnader för fritidsgårdsverksamheten genom ökad samverkan med skolor och föreningar. Områden som detta kan bli aktuellt på är främst Haga, Mariehem, Röbäck.
– Erfarenheter visar att det finns fördelar med att ha fritidsgårdsverksamheten i skolan. Dels ger det en bättre kontinuerlig kontakt med ungdomarna och dels kan lokaler användas mer kostnadseffektivt, säger Arvidsson.

Ökade intäkter för e-tjänster
Umeå fritid är framstående när det gäller att utveckla e-tjänster för att stötta den egna verksamheten och fritidslivet på olika sätt. Ett exempel är Aktivitetskort på nätet, där föreningar för in sina aktivitetsrapporter direkt via webben. Detta är också en tjänst som säljs vidare till andra kommuner. När budgetramarna nu minskar är förhoppningen att kunna öka intäkterna för denna typ av tjänster ännu mer.

Gymnastikens hus planeras för framtiden
Under nämnden beslutades också de reviderade uppdragsplanerna, i vilka Gymnastikens hus lyfts fram som en viktig investering för framtiden.
– Gymnastikens hus har funnits med i investeringsplanerna under ett flertal år, men har tyvärr inte kunnat förverkligas ännu. Men för nämnden är detta en prioriterad investering som vi hoppas få till under 2016, säger Arvidsson.

Lennart Arvidsson (V)
ordförande fritidsnämnd