17 nyanslutna organisationer diplomerades på Klimattoppmötet. Det var Atea ,Bilfrakt, Bygma AB ,Clockwork ,Cytiva ,Diös, iTid ,Grant Thornton, Ocab, Rototilt, Ramböll, Signify, Sweco, SEB, Tengbom, Umeå Folkets Hus och  Visit Umeå
17 nyanslutna organisationer diplomerades på Klimattoppmötet. Det var Atea ,Bilfrakt, Bygma AB ,Clockwork ,Cytiva ,Diös, iTid ,Grant Thornton, Ocab, Rototilt, Ramböll, Signify, Sweco, SEB, Tengbom, Umeå Folkets Hus och Visit Umeå

Framgångsrikt Klimattoppmöte lockade många deltagare

Umeås lokala klimattoppmöte, som är en del av Umeå klimatfärdplan, hölls med stor framgång 30 november. Evenemanget, som arrangerades för andra gången, lockade en imponerande deltagare från Umeås näringsliv, akademi, offentlig sektor och organisationer.

–Umeå kommun ska vara drivande i Umeås klimatomställning. Men det arbetet måste vi göra i samverkan med företag och organisationer. Ingen sitter ensam på lösningen utan tillsammans måste vi utbyta kunskap, goda exempel och öka takten. Därför är det mycket glädjande att vi har så många anslutna företag och organisationer redan, säger Hans Lindberg, S.

Allt fler organisationer ansluter sig

Under 2021 började Umeå kommun arbetet med att formulera en klimatfärdplan för hela Umeås klimat­omställning. Siktet är inställt på ett klimatneutralt Umeå 2040 och en klimatneutral stad 2030.

17 nya organisationer har anslutit under 2023 till Umeå klimatfärdplan av totalt 56 anslutna för att tillsammans skynda på Umeås klimatomställning och kraftfullt minska klimatutsläppen i enlighet med Parisavtalet där Umeås klimatutsläpp ska minska med minst 20 procent årligen.

Bygga community i klimatfrågan

Keith Larson, föreståndare för ARCUM, Arktiskt Centrum vid Umeå universitet inspirerade och lyfte att klimatfrågan måste lösas tillsammans och inte på individnivå.
- Föroreningar är ett val. Om vi inte vill ha dem så måste vi jobba för en klimatförändring tillsammans, vi kan bestämma vilket liv vi vill ha i Umeå. Vi behöver börja bygga en community, sa han.

Fredrik Lundgren, vd för Umeå kommunföretag presenterade den nya satsningen på Umeå Eco Industrial Park. Ett miljöcentrum där verksamheter, utbildning och forskning inom miljöteknik, återvinning, energi och lokal produktion ska samlas.

Prisutdelning Umeå Open Data Climate Challenge

Ytterligare en höjdpunkt under dagen var utdelningen av Umeå Open Data Climate Challenge-priset, där det vinnandet teamet heter ”Team Norconsult” och deras bidrag ”Chill Path”.

Teamet består av:

• Felipe Verdú
  • Frida Björkroth
  • Sonja Sandström
  • Svetlana Serikova
  • Hanna Hassberg

–Slutkandidaternas arbete visar på ett framstående sätt värdet av att använda öppna data för att hitta lösningar på klimatfrågan. Deras insatser bekräftar att målet med vår utmaning inte bara uppnåddes, utan överträffades. Förhoppningsvis kommer detta att inspirera till fler liknande initiativ i framtiden, säger Maria Söderlind, projektledare för Umeå Open Data.

Juryns motivering:

”Genom att nyttja öppna data har det vinnande teamet tagit fram en innovativ lösning som lägger till ytterligare ett perspektiv för Umeås stadsplanerare. Detta verktyg kan användas av dem för att minska urbana värmeöar, underlättar för lokalt hållbart resande och kan i förlängningen användas av Umeåborna för att hitta de svala promenadstråken.

Den visualiserar även på ett pedagogiskt sätt hur våra val av resealternativ påverkar naturen i närområdet. Vi ser även en stor potential genom skalbarhet till andra städer. Läs mer om Umeå Open Data Climate Challenge här: OpenDataUmea

Klimatfrågan engagerar

Annika Myrén, ansvarig för Umeå klimatfärdplan, reflekterade över evenemangets succé:
–Det var fantastiskt att se det enorma intresset för klimattoppmötet. Organisationernas energi och vilja till förändring är avgörande för vårt viktiga arbete tillsammans med att minska Umeås klimatutsläpp.

Mer information om evenemanget finns tillgänglig på www.umea.se/klimatfardplan.

För mer information:
Hans Lindberg
Kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande Umeå kommun
hans.lindberg@umea.se

Annika Myrén