Fortsatt vind i seglen för Ultra-trafiken

Den positiva trenden för kollektivtrafiken i Umeå håller i sig. Under januari och februari månad ökade antalet resenärer med 11 procent. – Vi utökade trafiken med 10 procent inför den här vintern. Särskilda satsningar gjordes både på fler direktbussar och på utökad trafik på kvällstid, säger Lennart Holmlund, ordförande i Umeå Kommunföretag AB. Samtidigt infördes så kallade ”styva tidtabeller”, ett system som innebär att alla bussar, så långt det är möjligt, avgår vid samma minuttidpunkt. – Det har gjort det enklare för resenärerna som lärt sig att bussarna alltid går vid samma tidpunkt, säger Maria Höglander, VD för Länstrafiken i Västerbotten. Fler satsningar inför sommaren Styrelsen för Umeå Kommunföretag AB har fattat beslut om att fortsätta bygga ut trafiken successivt. – I sommar fortsätter vi satsningen genom att även införa nattbusstrafik under sommarmånaderna. Bakom den satsningen ligger en medveten tanke om att skapa större trygghet för utsatta grupper. Tidtabellen under sommaren kommer överlag att vara mycket bättre, säger kollektivtrafikchef Fredrik Forsell. Lättare att resa med nytt biljettsystem I månadsskiftet april/maj införs också ett nytt biljettmaskinssystem som kommer att förenkla och snabba upp resandet. Bakgrund I juni 2006 genomfördes en organisationsförändring av kollektivtrafiken i Umeå kommun Förändringen innebar bland annat att Umeå kommunföretag AB (UKF) administrerar de pengar som ska användas till kollektivtrafik i Umeå. Länstrafiken är trafikhuvudman för ULTRA-trafiken. Drygt 250 000 resenärer återvände till kollektivtrafiken i Umeå under perioden oktober till och med januari. För mer information kontakta: Lennart Holmlund (s) Ordförande i Umeå Kommunföretag AB 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Fredrik Forssell Kollektivtrafikchef Umeå Kommunföretag AB 090-16 22 36 070-632 77 51 fredrik.forsell@umea.se Maria Höglander Vd Länstrafiken i Västerbotten 0950 - 239 01 070 - 625 87 18 maria.hoglander@lanstrafikeniac.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070- 669 00 10 jorgen.boman@umea.se