Försäljning av biblioteksfastighet utreds

Kommunstyrelsens arbetsutskott har gett Mark och exploatering i uppdrag att utreda en försäljning av fastigheten Idun 1 (som inrymmer stadsbiblioteket) till Umeå Kommunföretag. Ärendet tas åter upp i arbetsutskottet före försäljning.

Även efter stadsbibliotekets flytt till Väven kommer det att finnas behov av vissa ytor för kommunal verksamhet i Idun l, men stora ytor i byggnaden kommer att frigöras för exploatering. Kommunens behov ska säkerställas före detaljplaneläggning och försäljning.
Uppdraget till Mark och exploatering innebär att avtal och värdering förbereds. Fastighetens bokförda värde i april är 26 805 000 kronor.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen