För- och grundskolenämnden vill att regeringen stödjer bättre undervisning i nationella minoritetsspråk

För- och grundskolenämnden har skickat en skrivelse till regeringen för att få en ändring i skollagen gällande elever som vill lära sig sitt minoritetsspråk. Idag säger lagen att eleven ska ha grundläggande kunskaper i sitt nationella minoritetsspråk medan Umeå valt att erbjuda undervisning även till elever som inte har kunskaper sedan tidigare.

För- och grundskolenämnden vill även att regeringen gör ett antal insatser som stödjer skolans arbete med nationella minoritetsspråk: fler modersmålslärare, kvalitetssäkrade läromedel och en nationell kursplan på nybörjarnivå.

- Även om vi lokalt i Umeå jobbar seriöst med uppdraget så krävs stöd från regeringen för att minoritetsreformen ska fungera. Idag är skollagens bestämmelser inte i samklang med minoritetslagstiftningen och språklagen, säger Margareta Rönngren, ordförande i nämnden.

Margareta Rönngren (S)

Peter Sedlacek (FP)