Evenemangslots hjälper och guidar arrangörer

Umeå kommun har nu infört en evenemangslots som riktar sig till arrangörer. Karin Björk som också arbetar med företagslotsen kommer nu även att hjälpa arrangörer att hitta bland tillstånd, platser och kontaktpersoner. Det här är ett steg på vägen till att göra Umeå till en större evenemangsstad.

- Det kan vara svårt att som arrangör veta vem man bör kontakta på kommunen. Ofta är det flera personer från olika verksamheter som du behöver ha kontakt med. Du kan antingen ringa mig för att få personlig hjälp eller gå in på evenemangsguiden och läsa mera, säger Karin Björk, företags- och evenemangslots i Umeå kommun.

Evenemangs- och tillståndsguide
På webbplatsen för evenemangslotsen finns nu en evenemangsguide och tillståndsguide som hjälp till de som vill arrangera i Umeå. Där kan arrangörer leta efter lämpliga platser, både inomhus och utomhus, och hitta den kontaktinformation de kan tänkas behöva. Finns det funderingar över tillstånd är det enkelt att få en överblick över de vanligaste tillstånden som kan behövas. Det är en hjälp för olika typer av företag och verksamheter.

- Den respons vi hittills har fått från arrangörer och verksamhetsutövare är positiv eftersom vi jobbar med att underlätta och göra det enklare för dem, säger Karin Björk.

www.umea.se/foretagslots
www.umea.se/evenemangsguide