Enhälligt beslut om budget 2014 i För- och grundskolenämnden

För- och grundskolenämnden var vid sammanträdet den 14 november överens om budget 2014 och uppdragsplan.  Prognosen till årets slut för nämnden pekar dessutom på ett nollresultat.

- Arbetet med budget har varit en intensiv process och vi är nog alla glada att vi kan fortsätta behålla en hög kvalité i för- och grundskolan och fortsätta vårt mål mot minskade barngrupper i förskolan, säger Margareta Rönngren, ordförande i nämnden.

- Samtidigt gör vi även förstärkningar för de barn som vi ser har störst behov, bland annat barn med funktionshinder och nyanlända barn utan skolbakgrund, säger Tamara Spiric (V), 2:a vice ordförande.

För- och grundskolan står inför stora volymökningar de närmaste tre åren. Fokus för budgeten har varit att lagstadgad verksamhet ska rymmas inom budgetram. Inriktningen är att projektmedel nyttjas för verksamheter och insatser som inte är lagstadgade.

Exempel på förändringar som gjorts i budget
Frigöra platser och minska kostnaden i skolbarnsomsorg genom att ta bort möjligheten till skolbarnsomsorg för barn till föräldralediga från hösten. Det handlar om en anpassning till gällande lagstiftning. Denna förändring påverkar inte rätten till skolbarnomsorg vid sjukskrivning eller arbetslöshet.

Föreslå Kommunfullmäktige att anpassa föräldraavgifter inom fritidsklubb (för 10-12 åringar) till maxtaxereformens lagstadgade nivå.

Föreslå Kommunfullmäktige att barnomsorgen också anpassas till maxtaxans lagstadgade nivå. Idag är det skillnad i avgift beroende på vistelsetid i förskolan och pedagogisk omsorg (familjedaghem). Barn som vistats under 25 timmar/vecka i förskola har haft lägre avgift, i familjedaghem har gränsen varit under 30 timmar/vecka för lägre avgift. Barn som vistas 15 timmar i barnomsorgen berörs inte av anpassningen.

I budgetbeslutet från kommunfullmäktige är 16 mkr avsatta för tillfälliga projektmedel under 2014 och 2015. Av dessa väljer nämnden att använda ca 9,5 mkr (exkl kommundelarna) till delar som inte är lagstadgade (Resursskola, Naturskola, Idéan, delar av modersmålsundervisning och ungdomsombud) och samtidigt fortsätta med hög standard i kärnverksamheten med bibehållen lärartäthet samt fortsätta mot målet med 15 barn i genomsnitt per avdelning i förskolan.

6,2 mkr av projektmedlen kommer att användas till satsningar riktade för förstärkningar till barn med särskilda behov med utsatt socio- ekonomisk bakgrund:
- Föräldrautbildningar
- Införande av lärplattform i skolan
- Funktionsprogram för grundskolan, stöd för renoveringar och byggnationer av grundskolor
- Extra stöd till nyanlända elever med svag studiebakgrund
- Extra hjälpmedel för elever med funktionsnedsättning
- Ferieskola
- Evakueringskostnader