​En entré för besökare i stadshuset

Stadshusets huvudentré ska byggas om och bemanningen i receptionen utökas. Målet är förbättrad service, förbättrat värdskap och ökad säkerhet genom en kontrollerad inpassering för besökare. Kommunstyrelsens arbetsutskott har godkänt att 3 mnkr omdisponeras inom investeringsplanen för finansiering av åtgärderna.

De flesta lokalerna inom stadshusområdet är idag olåsta under dagtid och besökare kan fritt gå omkring i lokalerna. Det innebär ett bristande värdskap, då besökaren inte visas tillrätta utan i stor utsträckning själv får hitta den lokal eller verksamhet som ska besökas. Det gör också att besökaren inte kan få hjälp med enklare ärenden redan i receptionen.

Service, värdskap och säkerhet

Dessutom finns brister ur ett säkerhetsperspektiv (brand, stöld, hot och våld), vilket framkommit i genomförd riskanalys. Projektet ”Förbättrad service, förbättrat värdskap och ökad säkerhet inom stadshusområdet” syftar till att besökare ska känna sig väl omhändertagna och få en god service, samtidigt som det blir en högre nivå på det fysiska skyddet.

Det här ska göras för att uppnå målen:

• Ombyggnation av stadshusets reception och foajé
  • Ökad bemanning i stadshusets reception
  • Styra besökarna till stadshusets huvudentré. Övriga ingångar är i huvudsak personalingångar, men ny besöksrutin möjliggör viss flexibilitet
  • Införa kontrollerad inpassering i stadshusets foajé
  • Ny gemensam rutin för besöksmottagande för samtliga verksamheter inom stadshusområdet
  • – Vi har länge månat om ett öppet stadshus, men det finns goda skäl för en kontrollerad inpassering. Ett viktigt syfte med åtgärderna är att ta hand om besökare på ett bättre sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Byggstart för åtgärderna i Umeås stadshus är under våren, och arbetet ska vara färdigställt i juni eller augusti. Under byggtiden kommer Kubens entré att vara huvudingång för besökare.

Vänsterpartiet reserverade sig efter att ha yrkat avslag.

Hans Lindberg (S)
    kommunstyrelsen
    hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
    1:e vice ordförande
    kommunstyrelsen
    anders.agren@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.