Detaljplan för Stöcksjö 14:23 avbryts

Planprocessen för Stöcksjö 14:23 avbryts. Det har byggnadsnämnden beslutat efter votering.

Förslagen detaljplan för fastigheten Stöcksjö 14:23, som medger förtätning av bostadsbebyggelsen med fyra nya tomter och reglerar befintlig bebyggelse, avbryts. Ett antal berörda och sakägare i området har yttrat sig som negativa till förslaget, som strider mot gällande översiktsplan. Det område som i förslaget skulle omvandlas till nya tomter är i översiktsplanen mark för jordbruk och ska normalt endast tas i anspråk för att tillgodose väsentliga samhällsintressen.

Oenigt beslut
Beslutet togs efter votering. Åtta ledamöter röstade för att avbryta planprocessen. Åsa Ögren (S), ordförande i byggnadsnämnden var en av dem.

– Det måste vara förankrat i byn för att det ska bli bra, säger Åsa Ögren (S), ordförande, byggnadsnämnden. Den föreslagna typen av utslängda kvarter på odlingsmark brukar inte vara uppskattat av allmänheten.

Tre ledamöter: Ulrik Berg (M), Rabih Ballout (KD) och Margareta Ekesryd (FP), röstade för att godkänna den föreslagna detaljplanen och överlämna den till kommunfullmäktige.

Åsa Ögren (S)
byggnadsnämndens ordförande