Detaljplan för Konstnärligt Campus ställs ut

Om några dagar kommer detaljplanen för Konstnärligt Campus att ställas ut. Det beslutade en enig byggnadsnämnd den 11 mars 2009. Planen har varit ute på samråd och yttranden har föranlett några revideringar av planhandlingarna. Bland annat innehåller nu planen ett förtydligande som syftar till att säkerställa utblicken mot älven från länsresidenset och parken.

Den nya detaljplanens syfte är att skapa förutsättningar för uppförande av ett konstnärligt campus och lokaler för utbildning, kultur och kontor som stärker det älvnära kulturstråket mot stadens centrum. Syftet är också att säkerställa möjlighet till olika verksamheter. Kontor får dock inte överstiga 70% av byggnadernas bruttoarea. Byggnadernas placering och utformning, liksom material och kulörer, ska anpassas till den befintliga miljön. För att säkerställa kulturmiljövärden ska befintliga förhållanden bekräftas. Syftet är också att säkerställa utblick från kvarteret Riddarborgen.

Revidering av planen efter samråd

Planen har, efter samrådet, reviderats på följande punkter:

§ Planbeskrivningen har kompletterats med en kulturhistorisk beskrivning och konsekvensbedömning.

§ Plankartan kompletteras med en bestämmelse som reglerar visibiliteten från residensparken till älven och vice versa.

§ Planbeskrivningen förtydligas med skrivningen: Syftet är också att säkerställa utblick från kvarteret Riddarborgen.

§ Handlingarna kompletteras med angivelse av jämförbara höjdsystem.

§ Plankartan kompletteras med en u-markering i förlängningen av Residensgatan.

§ I planbeskrivningen korrigeras skrivningarna om högspänningskablar och tillfart.

¾ Det är framförallt två frågor som nämnden diskuterade. Det är dels värdet av utblickarna från länsresidenset, dels trafiklösningen där det kommer att bli trångt men fullt möjligt att få trafiksituationen att fungera, säger Åsa Ögren (S) byggnadsnämndens ordförande.

Beslut i kommunfullmäktiga före sommaren

Annons om utställning av detaljplan kommer inom några dagar. Utställningen varar i tre veckor. Då har även allmänheten möjlighet att lämna sina synpunkter på förslaget. Planen ska därefter godkännas av byggnadsnämnden för att sedan antas av kommunfullmäktige. Detta beräknas att ske före sommaren. Byggandet av Arkitekthögskolan inom området är redan påbörjat. Detta bygglov baseras på den redan gällande detaljplanen för området.

Beskrivning av förslaget till detaljplan

Tanken är att området ska bli ett Konstnärligt Campus med lokaler för utbildning, kultur och kontor. Det ska bli nya utrymmen för arkitektskola, konsthögskola, bildmuseum och Humlab. Designhögskolan behåller sina lokaler medan konsthögskolans byggnad istället ska bli kontor, ateljéer med mera. Den andra etappen - mellan Umeå Energis fördelningsstation och Kyrkbron - blir byggnader med likartade ändamål.

Mejl

Planprocessen för badhuset går vidare

Planeringen av badhuset går nu till nästa fas i planprocessen. Stadsledningskontorets mark- och exploateringsavdelning söker detaljplan för att möjliggöra ett stadsutvecklingsprojekt med badanläggning och andra centrumskapande aktiviteter i kvarteren Mimer 1 och Nanna 7.

Samhällsbyggnadskontoret ska nu ta fram en detaljplan med syftet att förena behovet av en ny badanläggning med ambitionen att öka inslaget av aktiviteter, möten och upplevelser i centrum.

Badanläggningen ska inrymma en 50-metersbassäng för undervisning, motion och tävling. Dessutom ska en flexibel kombibassäng ingå med möjlighet till flera användningsområden. Skolorna i Umeå kommun ska ha tillgång till bad för att bedriva simundervisning. Badanläggningen ska även innehålla ett inslag av äventyrs- och/eller upplevelsebad.

Utöver badanläggningen ska projektet ges ett centrumförstärkande innehåll som gör Umeås centrum mer attraktivt. Även bostäder kan komma att bli möjliga.

Samhällsbyggnadskontoret kommer att utgå från de två alternativ som presenterats för Näringslivs- och Planeringsutskottet. Utskottet förväntas fatta beslut om vilket alternativ man förordar någon gång i april 2009.

¾ Det är bra att detaljplanearbetet börjar så här tidigt i processen, säger Åsa Ögren (S) ordförande i byggnadsnämnden. Tydliga syften och ramar gör att det blir bättre och mer konstruktiva diskussioner.

Avgifterna för bygglov höjs

En enig byggnadsnämnd fattade idag beslutet att föreslå kommunfullmäktige att höja det så kallade grundbeloppet som styr avgifterna för t ex bygglov, nybyggnadskartor, lokaliseringsprövningar och detaljplaner. Detta har inte gjorts sedan 2004 och därför blir höjningen 20%.

Grundbeloppet höjs enligt förslaget med 7 kronor till 42 kronor.

¾ Om vi jämför grundbeloppet med t ex Linköping och Lund, visar det sig att Umeå ligger lågt. Skellefteå höjde nyss sitt grundbelopp till 39 kronor och i Stockholmskommunerna ligger det på ca 50 kronor, säger Olle Forsgren, stadsarkitekt.

Förslaget innebär också att grundbeloppet i fortsättningen ska indexuppräknas varje år. Samhällsbyggnadskontoret ska också börja tillämpa timdebitering för lokaliseringsärenden eftersom det visat sig vara svårt att med annan taxakonstruktion säkerställa kostnadstäckning för det arbete som krävs.

¾ Höjningen kanske uppfattas som stor, men vi skattesubventionerar fortfarande bygglov och detaljplaner, säger Anders Sellström (KD), vice ordförande i byggnadsnämnden. Kostnadstäckningen är efter höjningen 86% för bygglov och endast 55% för planverksamheten.

Punkten justerades omedelbart för att fullmäktige ska kunna ta beslut så snabbt som möjligt. De nya taxorna kan sedan komma att gälla från och med 1 april eller 1 maj 2009.

Takvåning på Nygatan

Samhällsbyggnadskontoret tar nu fram en detaljplan som ska möjliggöra påbyggnad av en fastighet på Nygatan 18. Där kan Socialstyrelsen sedan komma att skapa 50-60 nya arbetsplatser.

Påbyggnaden ska vara av vindsvåningskaraktär, upplevas lätt i förhållande till sin volym och anpassas till omgivande gaturum genom att befintlig takfotslinje behålls.

¾ Arbetet har hög prioritet då det kan innebära nya arbetstillfällen i Umeå, säger Olle Forsgren, stadsarkitekt.

Byggnadsnämnden fattar sedan beslut om detaljplanen.