Designhögskolan startar tre nya tjänstedesignprojekt

De tre närmaste åren satsar Umeå kommun 6 miljoner kronor på ett forskningssamarbete med Designhögskolan. Kommunstyrelsens arbetsutskott har nu beviljat pengar till tre nya projekt inom området tjänstedesign. Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott givit klartecken till tre nya projekt: ”Busshelter”, ”Living to tell the tale”, och ”Ett designperspektiv på genus och etnicitet i skolan”. Syftet med projektet ”Busshelter” är att förbättra informationen kring kollektivtrafiken och på busshållplatserna. Informationen ska bli mer lättillgänglig och busshållplatsernas design ska ses över. Projektet får 39 700 kronor. Designhögskolan ska också hjälpa kommunen att kartlägga kulturella konflikter i skolan, konflikter relaterade till kön och etnicitet. Syftet är att utveckla en tjänst som ska vara ett stöd vid konflikter i mångkulturell skolmiljö. Projektet får 39 700 kronor och heter ”Ett designperspektiv på genus och etnicitet i skolan”. Under projektnamnet ”Living to tell the tale” ska Designhögskolan försöka hitta sätt att förmedla muntligt berättande via interaktiva lösningar, till exempel via mobiltelefoner eller datorer. Även detta projekt får 39 700 kronor. Samarbetet med Designhögskolan - bakgrund Umeå kommun och Designhögskolan genomför tillsammans projekt som är av ömsesidigt intresse för de bägge parterna. Hälso- och utbildningssektorn har identifierats som viktiga områden för samarbete. Andra projektidéer berör bland annat lokal och regional transport. Designhögskolan inrättades 1989 och har sedan dess samarbetat med över 150 företag. Både studenternas projektarbeten och forskningen utförs tillsammans med partners i näringslivet, bland annat större skandinaviska företag som Volvo, Saab Automobile, Ericsson, Nokia, Electrolux och IKEA. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se