Demokratiskjutsen – en tillfällig satsning för att stärka demokratin

Nu kan ideella föreningar söka upp till 20 000 kr för att genomföra demokratiprojekt under 2019. Den nya satsningen kallas för demokratiskjutsen. Fram till 31 januari 2019 kan det sökas hos Umeå kommuns Föreningsbyrå.

Syftet med demokratiskjutsarna är att öka kunskapen om demokratiska processer, stärka demokratin och öka medborgarnas inflytande i olika samhällsfrågor.

– Tanken med stödet är att motverka antidemokratiska rörelser och främja demokrati. Föreningar fyller en viktig funktion i att stärka dessa positiva värderingar. Något som känns väldigt aktuellt i dagens samhälle, säger Stefan Hildingsson, fritidschef, Umeå kommun.

Vilka som får bidrag beslutas av Föreningsbyrån. Handläggningstiden beräknas till fyra veckor från och med 31 januari. Stödet ska gå att söka via blankett för projektbidrag inom de närmsta dagarna.

Kriterier för att få demokratiskjuts

Stöd ges till projekt- och arrangemangsidéer som genomförs i Umeå kommun.

Stödet ges till följande verksamhet:

• Kunskapshöjande aktiviteter kring demokratiska processer
  • Kontaktskapande aktiviteter mellan beslutsfattare och medborgare.
  • Aktiviteter som riktar sig till målgrupper som inte aktivt deltar i demokratiska processer
  • Projekt och arrangemang som ökar samarbete och samverkan.

Vid fördelning av stödet prioriteras projekt som sker i samverkan mellan olika föreningar/aktörer. Bidraget går inte att söka för partipolitiska aktiviteter.

Stefan Hildingsson
fritidschef
stefan.hildningsson@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.