Dammbindning för renare luft och minskade hälsoproblem i Umeå

Dammbindning för renare luft och minskade hälsoproblem i Umeå

För att få renare luft och minska halten av hälsoskadliga partiklar i Umeå centrum har Umeå kommun och Trafikverket i vår påbörjat dammbindning längs vissa högtrafikerade gator. Dammbindning innebär att man binder partiklarna på gatan med salt så att de inte virvlar upp i luften.

Trafikverket bevakar partikelhalten längs Västra Esplanaden och väderutvecklingen och sätter in åtgärder när halterna förväntas öka. Dammbindning har gjorts under 2013 med hjälp av ett salt innehållande kalciumklorid. Detta arbete fortsätter nu under våren 2014 när problemen med partiklar är som störst. Kalciumklorid används normalt sommartid för dammbindning av grusvägar. Den låga dos (10 %-lösning) som används har en liten miljöpåverkan men har stor positiv påverkan på Umebornas hälsa. Åtgärden bedöms kunna ge en minskning av partikelhalterna med upp till cirka 30 %.

Åtgärder för att minska partikelhalterna sker endast under vissa förhållanden när särskilt höga halter kan prognostiseras – torr vägbana, ingen nederbörd, låg luftfuktighet och när det är låg vindhastighet.
Förutom dammbindning görs vårstädning av Västra Esplanaden och omgivande gator med våtdammsugare med partikelfilter. På grund av den ovanligt milda och torra våren görs dessa åtgärder mycket tidigare än normalt.

Höga halter partiklar ett hälsoproblem
Gränsvärdet (miljökvalitetsnormen) för partiklar (PM10) riskerar att överskridas under 2014 på Västra Esplanaden. Höga halter partiklar är ett stort folkhälsoproblem och forskning visar på hälsoeffekter som hjärtkärlbesvär, astma, pip i bröstet, hosta och ökat antal sjukhusbesök.

Användning av dubbdäck på torra gator bidrar till höga partikelhalter. Varje år är partikelhalterna som högst under våren när vägbanan torkar upp i mars och april, men även under hösten kan höga nivåer uppkomma när dubbdäcken monteras på.

Andra långsiktiga åtgärder
Ytterligare pågående åtgärder för att minska trafiken och utsläppen i centrum är färdigställande av ringleden, genomfartsförbud och införande av miljözon. Även träd i stadsmiljö kan fungera som luftrenare i stadsmiljöer. Träden binder hälsoskadliga partiklar till sina blad.

Nackdelen med saltning är bland annat att saltet medför korrosion på bilar och att det har negativa effekter på vegetation. Bland annat hindrar det vattenförsörjningen och försvårar upptagning av växtnäring. Därför pågår också ett långsiktigt arbete att hitta former för att Umeås träd ska utgöra en större del av luftreningen i staden.

Ytterligare åtgärder
Umeå kommun och Trafikverket har även tidigare samarbetat för att sänka halten skadliga partiklar i luften genom bortkörning av smutsig snö, spolning och extra sopningar av gator. Trafikverket har även ersatt sandning med salt när så är möjligt.

Trafikanter kan hjälpa till genom att ta bort dubbdäcken i rätt tid. Fastighetsägare kan hjälpa till med att sänka partikelhalterna genom att vattna parkeringar vid sopning och undvika att använda lövblåsar.

Läs mer om luften, mätningar, se partikelhalten på Västra Esplanaden just nu, med mera på www.umea.se/luft

Hans Strandberg
Miljöinspektör