Christer Jilder och Lassi Fordell får Umeå kommuns Minervastipendier

Kulturnämnden har beslutat att årets Minervastipendier går till trubaduren Christer Jilder och folkbildaren Lassi Fordell. Stipendiet delas ut av kulturnämnden till utövare eller främjare av kulturell verksamhet med anknytning till främst Västerbotten. Stipendierna består av 10 000 kronor vardera.

– Christer och Lassi är två personer som på olika sätt bidragit till kulturell verksamhet i Umeå och Västerbotten. Det är två kvalificerade mottagare av kommunens Minervastipendier, säger Tomas Wennström, kulturnämndens ordförande.

Att Umeå har ett rikt och mångfasetterat kultur- och musikliv är till stor del en förtjänst av alla aktiva människor som ideellt bidrar på olika sätt. En av de mest framträdande under lång tid är Christer Jilder. Han har många strängar på sin lyra: trubadur, vissångare, visdiktare och festivalgeneral.

– Christer är sedan länge en av de mest engagerade och drivande krafterna bakom Visans vänner i Umeå och visfestivalen på Holmön. Även om vissångartraditionen har gamla anor så har Christer Jilder och Visfestivalen Holmön visat att de har förmågan att ständigt förnya sig och hitta nya unga artister. Visfestivalen har också medvetet arbetat med etnisk och kulturell mångfald och skapa en jämn könsfördelning av artister som uppträder på festivalen, säger Tomas Wennström.

Lassi Fordell är pensionerad historielärare. Vid sidan av sin yrkesverksamhet har Lassi ägnat mycket av sina krafter åt att sprida och fördjupa kunskap om lokal Umeåhistoria, historiska händelser och företeelser i Västerbotten, i Sverige och Finland.

– Den mångsidige, kunnige och engagerade Lassi Fordell är en sann folkbildare. Han har under lång tid föreläst vid olika kulturinstitutioner i Umeå och arbetat som guide vid vandringar i och vid bussfärder till krigsminnesplatser i Umeås närhet, säger Eva Westman Modig, kulturnämndens vice ordförande.

Lassi har en betydande populärvetenskaplig produktion bakom sig med artiklar i lokaltidningar, museets skrifter, i tidskriften Oknytt och en del andra skrifter. Dessutom har han ägnat sig åt fotografisk och konstnärlig verksamhet.

Fakta om Minervastipendiet
Minervastipendiet instiftades till minne av Umeås första biblioteks- och föreläsningsförening. Den delas ut av kulturnämnden till utövare eller främjare av kulturell verksamhet med anknytning till främst Västerbotten. Första gången det skedde var 1977 och varje år utses två pristagare.

Tomas Wennström (S)
kulturnämndens ordförande
tomas.wennstrom@umea.se

Eva Westman Modig
vice ordförande kulturnämnden
eva.westman.modig@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324