Byggnadsnämndens taxor justeras för bättre kostnadstäckning

Byggnadsnämnden har beslutat om en justering av sina taxor, där den stora förändringen blir på planavgifterna. Från och med årsskiftet ersätts den tidigare schablonmodellen, som baserades på bruttoarea och planers komplexitet, med en ny modell som innebär timdebitering för faktiskt nedlagt arbete. Förändringen syftar till att uppnå full kostnadstäckning per ärende, vilket på sikt ger förutsättningar att korta kötiden för nya detaljplaner.

– Med den nya modellen hoppas vi inte bara på bättre kostnadstäckning, utan även över tid snabbare kunna påbörja de många detaljplaner som för närvarande ligger i plankön. När vi kan anställa fler planhandläggare tack vare förbättrad ekonomi, kan vi på allvar börja beta av kön genom att arbeta med fler planer parallellt, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande.

Den nya taxan träder i kraft vid årsskiftet, men den kommer inte omedelbart att få full effekt. Arbetet med pågående detaljplaner fortsätter enligt den gamla modellen, och det är endast nya detaljplaner, där avtal skrivs efter årsskiftet, som omfattas av den nya timdebiteringen. Det innebär att det kommer ta viss tid innan den nya taxemodellen får fullt genomslag.

– Den nya taxan kommer att ta tid att implementera, men när den är på plats blir systemet både rättvisare och effektivare. Detaljplaner har blivit mer komplexa, vilket gör schablonberäkningar mindre effektiva. Genom att övergå till timdebitering för faktiskt arbete får vi en rättvisare kostnadsfördelning, säger Robert Axebro (C), vice ordförande i byggnadsnämnden.

Utöver förändringarna för planavgifterna innehåller byggnadsnämndens nya taxa endast mindre justeringar och en indexuppräkning av vissa avgifter. Målet är att upprätthålla en stabil och transparent taxemodell för hela bygglovs- och planprocessen. Taxan ska säkerställa att skattepengar inte används till sådant som ska bekostas av den som är sökande.

Mikael Berglund (S)
ordförande byggnadsnämnden