​Bostadsbyggandet kan möta efterfrågan

Det finns mycket goda möjligheter att möta den efterfrågan på bostäder som ett förverkligande av visionen om 200 000 invånare innebär. Det visar utbyggnadsordningen för 2018–2025 med utblick mot år 2035, som godkänts av näringslivs- och planeringsutskottet.

Utskottet har kommunfullmäktiges uppdrag att årligen uppdatera utbyggnadsordningen, som är sammanställningen över aktuella bostadsprojekt. Ett syfte med utbyggnadsordningen är att kunna jämföra pågående och kommande projekts volymer med behovet av nya bostäder. Den visar också på ett enkelt sätt för bostadsmarknadens aktörer var det planeras för ny bebyggelse och bidrar därigenom till ökad transparens. Dessutom blir det lättare för kommunala verksamheter att planera.

Högt tryck på flera håll

Årets version av utbyggnadsordning, som gäller för 2018–2025 med utblick mot år 2035, visar att det finns mycket goda möjligheter att möta den efterfrågan som en tillväxt i nivå med, eller till och med strax över, kommunfullmäktiges mål om 200 000 invånare innebär.

Under åren 2018–2021 färdigställs drygt 5 500 bostäder, vilket är fler än de 4 800 som motsvarar behovet utifrån 200 000-visionen.

– Det är ett högt tryck, både i staden och i övriga delar av kommunen, och genomsnittet fram till och med 2021 är omkring 1 400 bostäder per år. Det är tämligen säkra siffror, eftersom många projekt redan pågår. Under de påföljande fyra åren byggs det ännu fler bostäder, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Reflektioner om utbyggnadsordningen:

• Det är många projekt på gång, både kommunala och privata.
  • Andelen privata projekt har ökat.
  • Efterfrågan på marknaden kan förändra projektens tidplan, vissa kan komma tidigare, vissa senare.
  • Det är ett högre tryck i kommundelarnas tätorter än tidigare.
  • Det finns få kommunala småhustomter som kan säljas direkt till privatpersoner i närtid, och efterfrågan är mycket hög.

Redovisning på nytt sätt

De största flerbostadsprojekten de närmaste åren är universitets- och sjukhusområdet (1 170 bostäder), Marieområdet (750), Tomtebo (490) och Väst på stan (420). För småhus är det Umeå södra landsbygden (90), Umeå västra landsbygden (50) och Sävar-Holmön (40).

En nyhet i utbyggnadsordningen är att volymen planerade nya bostäder anges per stadsdel i stället för per projekt. Fördelarna är att mindre projekt inte, som tidigare, klumpas ihop i posten spritt byggande utan placeras in under respektive stadsdel eller landsbygdsområde samt att det inte krävs kännedom om projektens namn för att veta var i kommunen det byggs.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.