Beslut i socialnämnden den 21 mars 2006:

Budget- och verksamhetsplan: Situationen är stabil – men stora utmaningar väntar Stora utmaningar väntar för socialtjänsten. Förvaltningsledningens beräkningar visar att produktivitetsförbättringar med 90 miljoner kronor måste till för att klara budgeten nästa år. För att möta utmaningarna satsar socialnämnden på förebyggande insatser för flera målgrupper och på att göra socialtjänsten mer öppen och tillgänglig. Socialnämnden har fattat beslut om budget 2008 och verksamhetsplan till 2010/2011. I dokumentet finns alla mål för verksamheten kommande år, samt en beskrivning av den ekonomiska situationen. Ett viktigt inslag i socialnämndens budget- och verksamhetsplan är ett arbetssätt som bygger på tidiga insatser. Därför blir till exempel föräldrautbildningar och andra förebyggande insatser ännu viktigare de kommande åren. Socialtjänsten vill också bli bättre på att samarbeta med andra myndigheter. – Vi ska stötta, hjälpa och förebygga och försöka förändra bilden av socialtjänsten som en passiv myndighet. Vi ska bli bättre på att hjälpa och stötta människor att leva självständiga liv, säger socialnämndens ordförande Eva Andersson (s). Stabil grund Socialtjänsten har genomfört stora strukturförändringar under 2000-talet för att få pengarna i budget att räcka. Trots stora förändringar finns det en positiv trend i förvaltningen. Den senaste brukarenkäten visar att 84 procent av brukarna är nöjda med socialtjänstens verksamheter. Det senaste året har också sjukfrånvaron bland personalen minskat med 3,5 procent. Situationen inom socialtjänstens verksamheter är stabil, en viktig tillgång inför kommande år. Stora utmaningar Den ekonomiska planen för socialnämnden år 2008 är en budgetram med 1,384 miljoner kronor. Utfallet i kommunens resursberäkningsmodell är 1,475 miljarder kronor. Differensen är 91 miljoner kronor. Det ska dock inte tolkas som att Socialtjänsten kräver 91 miljoner kronor ytterligare av kommunfullmäktige. – Vi kommer att analysera de siffror som resursfördelningsmodellen visar och sedan jobba fram konkreta förslag, säger Eva Andersson (s). Förvaltningsledningen och socialnämnden har beskrivit några möjligheter och några utmaningar inför kommande år. Möjligheter: · Utökat samarbete med nya aktörer som föreningar, organisationer, företag och myndigheter. · Fortsatt satsning på förebyggande och stödjande insatser på hemmaplan för barn, unga och vuxna. · Stärka föräldrar, bl.a. genom föräldrautbildningar. · Attraktiv arbetsgivare Utmaningar: · Förändringar inom arbetsmarknadspolitik och socialförsäkringssystem kan på olika sätt påverka kommunens ekonomi. · Gruppen unga/vuxna kräver insatser i tidigare skede · EU: s arbetsdirektiv (påverkar schemaläggning, kostnader för övertid med mera) · Ökade behov inom området funktionshinder · Generell utbildning krockar med behov av individuellt utformade insatser För mer informations kontakta: Eva Andersson (s) Socialnämndens ordförande 070-3266380 [ mailto:eva.andersson@umea.se ]eva.andersson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Färre fall men fortfarande för många Antalet fall som leder till skador har minskat något inom äldreomsorgen. Det visar den senaste rapporten från de medicinskt ansvariga sjuksköterskorna. Socialtjänsten mäter regelbundet antalet avvikelser inom äldreomsorgen. De vanligaste avvikelserna är fallolyckor och felmedicineringar. Samarbetar med sjukhuset Antalet fall har minskat, de gäller framförallt de fall som leder till allvarliga skador. MAS-funktionen (medicinskt ansvariga sjuksköterskor) har dragit igång ett samarbete med NUS (Norrlands universitetssjukhus) och ambulanssjukvården, som lett till ett bättre och snabbare bemötande av personer som har en misstänkt fraktur. – De som kommer till allvarlig skada på grund av sina fall är 30 procent färre än vid senaste mätningen, säger Eva Klingefors, socialdirektör. Socialtjänstens MAS-funktion följer också upp hur medicineringen fungerar. Även om trenden är positiv på detta område så visar statistiken att alldeles för många doser uteblir. – Förväxling av dos respektive förväxling av person har minskat, men andelen utebliven dos är fortfarande hög, säger Eva Klingefors. För mer informations kontakta: Eva Andersson (s) Socialnämndens ordförande 070-3266380 [ mailto:eva.andersson@umea.se ]eva.andersson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se