Beslut i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott den 18 januari 2011:

Aktuell undersökning från SCB:
Positiv inställning till kulturhuvudstad 2014

Två tredjedelar av de umebor som svarat på en undersökning från SCB (Statistiska centralbyrån) tycker att Umeås satsning på Kulturhuvudstad 2014 är ett bra initiativ.

- Undersökningen visar att opinionen är positiv till kulturhuvudstadsåret, samtidigt som vi förstås jobbar vidare med att skapa delaktighet i projektet, säger Marie-Louise Rönnmark (S), ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott.

Personer mellan 18-24 år respektive 35-44 år är mest positiva av de totalt 507 personer som besvarat enkäten.

Det bästa betyget för frågan "Tycker du att det är bra att Umeå utsetts till Umeå kulturhuvudstad 2014". Det näst bästa betyget får frågan "Tror du att kulturhuvudstad 2014 bidrar till ökad samverkan mellan människor, föreningar och näringsliv i Umeå?". Lägst betyg får frågan "Tror du att detta får fler att flytta till Umeå?

Jörgen Boman
Pressinformatör
Informationsenheten
jorgen.boman@umea.se

Årets svenska bilderbok - nyinstiftat pris inför 2014

Kulturföreningen Krumelur vill instifta ett pris till den bästa svenska barnbilderboken. Priset ska heta Årets svenska bilderbok och delas ut för första gången på Littfest 2012. Kulturhuvudstadsutskottet stöttar initiativet med 40 000 kronor per år fram till och med 2014.

Kulturföreningen Krumelur består av bibliotekarier och litteraturvetare med intresse för barnlitteratur. Föreningen är känd för att anordna läs- och skrivaktiviteter, författardagar och seminarier, aktiviteter som genomförs i samarbete med bibliotek och studieförbund i Umeåregionen.

- Vi ser priset som en möjlighet att lyfta den svenska barnbilderboken, det finns inget liknande pris i Sverige. Priset blir också ett komplement till Littfest och Umeå Novellpris och detta kommer att förstärka bilden av Umeå och Västerbotten som Berättarnas län.

Utskottet beslutade också att Kulturföreningen Krumelur bör undersöka möjligheterna att knyta an till bilderboken i andra EU-länder.

Jörgen Boman
Pressinformatör
Informationsenheten
jorgen.boman@umea.se

Stöd till internationell körfestival 2014

Midsommarveckan 2014, mitt under pågående kulturfestivalsår, arrangerar Kammarkören Sångkraft en internationell körfestival. Kulturhuvudstadsutskottet stöttar initiativet med 100 000 kronor.

Festivalen, som fått namnet A Choral Midsummers Lights Dream: Umeå choir festival får stöd från utskottet med under förutsättning att de också:

*   utvecklar former för en operativ samverkan med körlivet i Umeå kommun
*   utvecklar den svenska körtraditionen i europeiskt perspektiv
*   söker flera finansiärer i det fortsatta arbetet.

Festivalen ger möjlighet för de många körerna i Umeå, regionen, och Sverige att möta andra körer från hela världen.  Körsång är en folkrörelse, omkring 600 000 personer sjunger i kör i Sverige. Bara i Umeå finns 80 körer av olika slag.