Beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott den 24 april 2007: Kommunen rustar för övergången till digital-TV

Umeå kommun har dragit igång arbetet med övergången till kabel-TV. Enligt en överenskommelse är det fastighetsägarna som har ansvar för att göra de investeringar som krävs. Kommunen äger 340 fastigheter som berörs av omställningen. Från och med den tredje september kommer alla TV-sändningar att ske digitalt i Umeå. Umeå kommun har satt igång förberedelsearbetet inför övergången. Det är 340 fastigheter, cirka 730 tv-apparater som kommunen har det direkta ansvaret för. Den totala kostnaden för övergången är cirka 7,2 miljoner kronor. Kommunstyrelsens arbetsutskott har nu beslutat om att ge Servicekontoret Fastighet 3,9 miljoner kronor i tilläggsanslag. Hyreshöjningar och justeringar av avtal, samt befintliga investeringsanslag finansierar den resterande delen. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Vem blir Årets verksamhet 2007? Umeå kommun kommer, för tredje året i rad, att utse en enhet till ”Årets verksamhet”. Kommunstyrelsens arbetsutskott har fattat beslut om prispengarna, totalt 200~000 kronor. Priset har instiftats för att uppmärksamma goda exempel, inspirera och skapa diskussion. Utvärderingen bygger på att verksamheterna frivilligt väljer att delta och dela med sig av sina erfarenheter. Under processens gång granskas verksamheten av examinatorer. Kvalité, resursanvändning, förmåga att planera och utvärdera, samt hur enheten tar hand om medarbetare och brukare är några områden som betygsätts utifrån en i förhand given mall. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Ett steg närmare bostäder på Ljumviken Planerna för bostäder på Ljumviken i Holmsund har tagit ytterligare ett steg mot förverkligande. Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott föreslår att kommunfullmäktige antar detaljplanen. Området kommer att få 15 småhus och 30 radhus och/eller kedjehus om kommunfullmäktige antar detaljplanen. Radhusen och kedjehusen ska enligt planbeskrivningen grupperas i en oval, villorna kommer att byggas strax intill. Centerpartiet och Miljöpartiet röstade nej till planen. De båda partierna vill bara ha friliggande villor, och inte bygga radhus och kedjehus på området. De vill också bevara området som rekreationsområde. Kommunens slutgiltiga ställningstagande tas i kommunfullmäktige i slutet av maj. Om allt går enligt planerna räknar exploatören Myresjöhus med att bygget kommer igång vintern 2007/2008. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se