Beslut i kommunstyrelsens arbets- och näringslivsutskott den 10 november 2009: Umeå - en tobaksfri kommun

Umeå kommun ska arbeta långsiktigt och hälsofrämjande för tobaksfri arbetstid. Med hjälp av information och utbildning samt erbjudande om tobaksavvänjningsstöd till medarbetare ska kommunen arbeta för en förändrad inställning till och minskat bruk av tobak.

Ett enigt arbetsutskott har ställt sig bakom förslaget som nu går vidare till kommunfullmäktige för slutgiltigt ställningstagande. 10 kommuner i Sverige har hittills slagit in på den tobaksfria linjen.

Med utgångspunkt i de nationella folkhälsomålen tar Umeå kommun nu ett viktigt steg mot ett nytt förhållningssätt till tobak. Beslutet innebär att kommunen tar ytterligare ett steg för att förbättra folkhälsan. 2005 infördes rökfri arbetsmiljö och tidigare i år skrevs rökfri arbetstid in i verksamhetsplanen för stadsledningskontoret.

Förslaget har varit ute på remiss hos samtliga nämnder. Alla utom en tycker att förslaget är bra. Processen ska vara inriktad på att långsiktigt förändra attityder och beteenden. Hälsoskälen är viktigast och nämnderna har framfört betydelsen av medarbetarna är goda förebilder för bland annat barn och unga.

Umeå kommun kommer inledningsvis inte arbeta med sanktioner mot medarbetare som använder tobak på arbetstid, utan utgångspunkten är istället ett långsiktigt och hälsofrämjande förhållningssätt.

För mer information kontakta:

Birgitta Forsberg
Personaldirektör
birgitta.forsberg@umea.se

Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande
090-16 12 01, 070-5504785
lennart.holmlund@umea.se

Jörgen Boman
Pressinformatör
Informationsenheten
jorgen.boman@umea.se

Ny organisation från årsskiftet

Från och med den 1 januari 2010 går Umeå kommun successivt över till en samordnad kommunorganisation.

Beslutet innebär att kommunen påbörjar en process som innebär att förvaltningarna ersätts av en gemensam kommunorganisation. Det sker bland annat genom ny typ av samverkan över nuvarande förvaltningsgränser.

Målet är bland annat en effektivare politisk styrning, med snabbare genomslag för mål och styrande strategier. Processen syftar också till att frigöra resurser som ska användas till kärnverksamhet.

- Vi inleder en process, och går successivt över till en processtyrd organisation, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande
090-16 12 01, 070-5504785