Beslut i arbets- och planeringsutskottet den 13 december 2005

Snabbare stöd till Bio Fuel Region Arbetsutskottet betalar ut hälften av projektbidraget för år 2006 till Bio Fuel Region i förskott. Anledningen är att projektet har genomfört aktiviteter tidigare än planerat eftersom intresset för alternativa bränslen är så stort. BioFuel Region har funnits i två år. De biodrivmedel som BioFuel Region fokuserar utvecklingen på är cellulosabaserad etanol och FT-diesel ur syntesgas. Framgångarna har varit större än vad projektägarna i Örnsköldsvik vågat hoppats på och kommunen betalar därför ut stödet för nästa år 45 dagar i förväg. Aktiviteterna har varit många, bland annat är en etanolpilot i drift och just nu pågår en förstudie av tre nya produktionsanläggningar. Saab och Ford har också presenterat sina flexifuelbilar i regionen. Bland resultaten hittills märks också fler tankställen i regionen och en utredning om hur regionen ska producera råvara för att bli självförsörjande senaste år 2020. Projektet producerar också en tidning till hushållen och studiematerial till skolan Fakta Biofuelregion BioFuel Region är en arena för regional samverkan med fokus på biodrivmedel från cellulosa. Regionen omfattar i första hand Västernorrland och Västerbottens län. Målbilden för BioFuel Region är att vi ska bli en världsledande region och global förebild i omställningsprocessen till ett transportsystem baserat på cellulosabaserade biodrivmedel. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se 120 plusjobb i kommunen Från och med 2006 införs en ny arbetsmarknadspolitisk åtgärd - plusjobb. Umeå kommun kommer att teckna ett avtal med Länsarbetsnämnden om att ta emot 120 plusjobbare. För att göra detta möjligt har arbetsutskottet skjutit till 5 miljoner kronor. Pengarna ska täcka förvaltningarnas kostnader. Enligt regeringen är syftet med plusjobben att långtidsarbetslösa, som varit inskrivna vid arbetsförmedlingen i minst två år, ska få jobb och att kvaliteten i den offentliga sektorn ska höjas. Totalt inrättas 20 000 plusjobb i den offentliga sektorn. Arbetsgivare i offentliga verksamheter (stat, kommun, landsting) som anställer en arbetslös får en lönesubversion på max 1000 kronor per dag under två år. Arbetsgivaren kan utöver detta också få ett merkostnadsbidrag för handledning (100 kr per dag) samt ytterligare 150 kronor per dag för personer som varit inskrivna i aktivitetsgarantin. Arbetsförmedlingen i Umeå har fått 219 platser tilldelade, dagens beslut innebär att Umeå kommun tar emot 120 av dem. Den som "plusjobbar" får avtalsenlig lön och omfattas också av övriga arbetsvillkor, till exempel ersättning för obekväm arbetstid. Politikerna i arbetsutskottet vill att områden och arbetsplatser som har höga sjuktal prioriteras, till exempel några enheter inom förskolan och vård- och omsorg. Personalenheten har i samarbete med förvaltningarna och facken påbörjat arbetet med en inventering för att tillsammans hitta lämpliga plussjobb inom alla verksamhetsgrenar. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se