Beslut i arbets- och näringslivs- och planeringsutskottet den 18 maj -09: Nej till förslag om ny ungdomsportal

Det blir ingen ny kommunal ungdomsportal. Kommunstyrelsens arbetsutskott har sagt nej till ett förslag som också flera av nämnderna ratat.

Att skapa en kommunen ungdomsportal är alltför dyrt tycker politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott. Utskottet beslutade att ungdomar istället ska involveras i arbetet med att utveckla kommunens webbplats så att den motsvarar ungdomarnas krav och förväntningar.

Förslaget om att fram en ny portal kom fram i samband med höstens TYCKA-dialog där 250 ungdomar lämnade in sina synpunkter.

Förslag: nej till motion om pensionärsrabatt på lokalbussarna

Miljöpartiet vill införa pensionärsrabatt på lokalbussarna. Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår att fullmäktige ska avslå motionen.

Fullmäktige fattar beslut i juni.

Förslag: nej till förslag om kommunalt driftansvar för lokaltrafiken

Vänsterpartiet vill att kommunen tar över hela driftansvaret för lokaltrafiken. Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår att fullmäktige avslår motionen.

Fullmäktige fattar beslut i juni.

Förslag: avgiftsfritt i skolan

Miljöpartiet vill att den kommunala skolan ska vara helt fri från avgifter. För- och grundskolenämnden och kommundelsnämnderna skriver i sitt svar att den redan är det, i så stor utsträckning som är möjligt.

Kommunstyrelsens arbetsutskott ställer sig bakom för- och grundskolenämnden och kommundelsnämndernas yttrande. Fullmäktige fattar beslut i juni.

Konkurrerar kommunen med näringslivet?

- kartläggning resulterade i nytt uppdrag

Kioskverksamhet i simhallar. Försäljning av mat till äldre. Konferensverksamhet. Tre exempel på verksamheter som kommunen har rätt att bedriva, enligt kommunallagen, men som också i viss mån konkurrerar med näringslivet. För att få veta mer har näringslivs- och planeringsutskottet beslutat sig för att utreda frågan vidare.

Ernst&Young har kartlagt verksamheter som bedrivs i konkurrens med näringslivet. Att kommunen på eget initiativ valt att granska sig själv med hjälp av extern aktör är ovanligt.

Gränserna för en kommuns agerande regleras i kommunallagen. Enligt kommunallagen är det i princip förbjudet att driva kommersiell näringsverksamhet. Samtidigt finns det ett antal undantag.

Kartläggningen visar att det finns ett stöd för de flesta verksamheter, antingen i kommunallag eller i praxis.

- Samtidigt finns det anledning att gå vidare och granska detta djupare, verksamhet för verksamhet, kommunen ska inte göra det som näringslivet kan göra bättre. Men jag vill också säga att några av de verksamheter som nämns i rapporten inte skulle finnas alls om kommunen inte tog ansvar, det gäller till exempel Returmarknaden, säger Lennart Holmlund kommunstyrelsens ordförande (S).

Nu ska tjänstemännen utarbeta ett förslag för hur verksamheterna ska agera för att motverka negativ inverkan på konkurrens. Ärendet återkommer till näringslivs- och planeringsutskottet före sommaruppehållet.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande

090-16 12 01, 070-5504785