Beslut angående drift av Marielunds äldreboende

Socialnämndens ledamöter beslutade vid dagens sammanträde att inte häva innevarande avtal med Förenade Care som löper ut 2014-01-31. Socialnämnden beslutade också att inte upphandla verksamheten på nytt utan från och med 1 februari 2014 driva Marielunds äldreboende i kommunal regi.

– Vi beklagar att ytterligare ett boende nu återtas i kommunal regi. Från alliansens sida yrkade vi på att Marielund skulle upphandlas för Umeå behöver fler aktörer i äldreomsorgen, säger Veronica Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Socialstyrelsen har under året utifrån anmälningar om brister i verksamheten gjort en tillsyn i juni. Förenade Care ska redovisa vidtagna återgärder utifrån Socialstyrelsens tillsynsbeslut senast 1 december.

Även socialtjänsten har mottagit enskilda klagomål som gäller bland annat bemanning, bristande omsorg kring hygien samt bristande i inflytande och medbestämmande. Förenade Care har redovisat vidtagna och påbörjade åtgärder till socialtjänsten. Bristerna bedöms framför allt bero på brister i ledning.

– Det är viktigt att arbeta för att återta verksamheter i egen regi då vi snabbare och effektivare kan åtgärda bristande omsorg, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

Socialtjänsten genomförde ett oanmält besök på Marielunds äldreboende i oktober och bedömer i dagsläget att det finns förutsättningar för verksamheten att komma till rätta med tidigare brister. Ytterliggare uppföljningar kommer att göras under avtalsperioden.

– Vi anser att med de brister och de avvikelser som skett i förhållande till avtalet så låter vi avtalet löpa ut 2014-01-31 och i och med detta tas verksamheten över i egen regi, säger Ove Persson (S), ledamot i socialnämnden.

Veronica Kerr (KD)
1:e vice ordförande