Bemanning utmaning för äldrenämnden

Äldrenämnden gjorde ett underskott på -0,4 procent (-1,3 miljoner kronor) under årets första kvartal. Prognosen för hela året visar att verksamheterna förväntas klara sin budget. Utmaningar under perioden har varit hög sjukfrånvaro och svårigheter med bemanning inom i princip alla verksamhetsområden. Under perioden har även ett nytt vårdboende öppnats, Ersboda vårdboende.

Vid äldrenämndens sammanträde den 28 maj redovisades tertialrapport för perioden januari till och med april.

De flesta verksamheter inom äldreomsorgen har stora utmaningar när det gäller arbetsmiljö, sjukfrånvaro och personalförsörjning. Den kommunala hemtjänsten har haft svårigheter att rekrytera utbildad personal under perioden och sjukfrånvaron har varit hög. Brukarnas behov har också ökat framför allt nattetid. För att undvika omfattande korttidsbemanning har man kompletterat grundbemanningen med fler tillsvidareanställda medarbetare. Dock utgör timvikarier fortfarande en stor del av de anställda i hemtjänsten. Även inom vårdboende kommer man öka grundbemanningen för att minimera kortidsvikarierna.

Resurser för förbättring av arbetsmiljö
Flera arbetsmiljöprojekt är i full gång såsom bemanningspool, grupputveckling, hälsoprofiler och studiebesök. Arbetsmiljöprojekten bekostas av kommunfullmäktige och initieras av verksamheterna.

– Vi hoppas att dessa projekt ska ge goda resultat så att vi får en mer hållbar bemanning. Vi följer därför arbetsmiljösatsningen noggrant och efter utvärdering ska projekt med goda resultat implementeras. Det är viktigt att verksamheterna kan pröva olika sorters förslag, säger Janet Ågren (S), ordförande i äldrenämnden.

En kompetenshöjning av 900 medarbetare inom vårdboende har inletts inom näringslära och beräknas pågå året ut. På de boenden där personalen utbildats kan man redan se resultat bland brukarna.

”Trygg och säker hemgång” från sjukhuset har gett resultat
Arbete med utskrivning från sjukhuset och stödet på hemmaplan har utvecklats under perioden i samarbetet ”Trygg och säker hemgång” mellan kommun och landsting. Överlämningen mellan sjukhus, beslut om stöd på hemmaplan och hemtjänst bedöms fungera väl. Kostnaden för utskrivningsklara patienter på sjukhuset har minskat med 1 miljon kronor jämfört med föregående år.

– Det är mycket bra att vi har klarat av att få till en kedja och samarbete med landstinget som är stabil och trygg för äldre invånare. Nu ska vi fokusera på samarbetet med hälsocentralerna så att vården hemma efter sjukhusvistelse blir trygg och säker, säger Veronica Kerr (KD), vice ordförande äldrenämnden.

– Det är glädjande att man inom den relativt nya verksamheten hälso- och sjukvård i hemmet har en stabil personalsituation med ett gott teamarbete och personal som trivs. Detta ger goda förutsättningar för ett bra samarbete med landstinget, säger Mia Winroth (MP), andre vice ordförande äldrenämnden.

Janet Ågren (S)
janet.agren@umea.se