Backenvägen blir mer trafiksäker

Nu påbörjas det sista skedet för ombyggnad av Backenvägen. Under våren och sommaren ska vägen färdigställas med kantsten och beläggning. Omledningen av trafiken kommer att göras i tre omgångar och lokalbussen får en tillfällig färdväg.

- Den nya utformningen ska öka trafiksäkerheten och ge gatan en mer stadsmässig karaktär med nya planteringar och ny belysning. Samt en separerad gång- och cykelbana, säger Sune Norman, projektledare, Umeå kommun.

Byggperiod 20 maj – 20 augusti 2013
Ombyggnation går nu in i sitt sista skede. På sträckan mellan Hartvigsgatan och Stadsgränsvägen ska kantsten läggas och det ska asfalteras. Läggningen av kantsten gör att gatan måste stängas för genomfartstrafik av arbetsmiljöskäl för entreprenören. Det innebär att trafiken leds om på närliggande gator under perioden 2013-05-20 till 2013-08-20.

Trafikomledning under byggtiden
Omledningarna kommer att ske med varierad sträckning under olika tidsperioder. Se de bifogade kartbladen för detaljinformation. Kommunen ber trafikanterna vara uppmärksamma på trafikskyltningen.

Begränsad framkomlighet men delvis öppen för behörig trafik
Under byggtiden är Backenvägen delvis öppen för behörig trafik, dvs. boende, fastighetsägare, butiker och företag. Men framkomligheten kommer att vara begränsad. Kommunen ber om överseende med de störningar arbetet kan medföra.

Lokalbussarna får tillfällig färdväg
Lokalbussarna får en tillfällig färdväg men den varierar beroende på tidsperiod.

Umeå kommun, Gator och parker
Sune Norman, projektledare