Äldreboenden på Öbacka och Berghem är Månadens goda exempel

Öbacka och Berghems äldreboenden samarbetar, bland annat personalen bytt arbetsplats med varandra för en dag. Nu har de två arbetsplatserna belönats av kommunstyrelsen som utsett dem till Månadens goda exempel.

- Bästa sättet att fortbilda sig är genom att lära sig av varandra, säger Helena Gottfridsson, en av de fyra personalrepresentanter som fanns på plats för att ta emot priset vid tisdagens kommunstyrelsesammanträde.

Kommunstyrelsens motivering:

"De två arbetsplatserna har genom gemensamma insatser vidgat medarbetarnas bild av det sammanhang de arbetar i. De har bland annat genomfört gemensamma utbildningar om demensvård, brandskydd och en viktig utbildning kring värdegrund och målbild. Äldreboendena har också utbytt erfarenheter genom att medarbetare har bytt servicehus för en dag, en aktivitet som kommer att fortsätta. Vidare har de ordnat en gemensam fysisk aktivitet med middag och underhållning. Denna arbetsplatssamverkan har gett medarbetarna en fördjupad självkänsla och inspiration till att höja kvaliteten i arbetet med de boende.

Mottagare av priset är fr. v. Stina Pettersson och Elisabeth Sandlund, Berghems äldreboende samt Helena Gottfridsson och Monica Fahlman, Öbacka äldreboende.

För mer information kontakta:

Jörgen Boman

Pressinformatör