Årets eldsjäl uppmärksammas under Internationella frivilligdagen

Årets eldsjäl uppmärksammas under Internationella frivilligdagen

Den Internationella frivilligdagen infaller årligen den 5:e december. Dagen instiftades av FN:s generalförsamling redan 1985 och sedan dess har regeringar, FN-systemet och organisationer varje år förenats med frivilliga runt hela jorden för att fira den 5 december. I Umeå har internationella frivilligdagen firats sedan 2001.

För att uppmärksamma allt arbete som bedrivs av frivilligorganisationer i Umeå Kommun anordnas en rad aktiviteter under dagen. Bakom arrangemangen står Umeå kommun tillsammans med Svenska Kyrkan, Frivilligcentralen, Umeå Föreningsråd och Västerbottens Idrottsförbund. Bland kommer olika ideella organisationer visa upp sin verksamhet i glashuset där det också serveras glögg och pepparkakor. Efter dagens aktiviteter i glashuset fortsätter firandet i Umeå stads kyrka där bland annat priset Årets eldsjäl delas ut.

Årets eldsjäl

Priset "Årets eldsjäl" har delats ut sedan 2003. Tanken med priset är att uppmärksamma en förening eller organisation som på olika sätt utmärkt sig och gjort betydande insatser för invånarna Umeå kommun under året som gått. Varje år tas förslag/nomineringar emot till priset från föreningar och personer och utifrån förslagen utses en pristagare. Det är viktigt att priset tilldelas en organisation/förening som är öppen för så många som möjligt i kommunen.

Arbetsgruppen för FN:s internationella frivilligdag tycker att det är viktigt att på olika sätt uppmärksamma allt det fina frivilligarbete som görs i kommunen och priset för årets eldsjäl är ett sätt att visa uppskattning. Årets eldsjäl får förutom äran och ett diplom också en check på 5 000 kronor.

Följande organisationer har fått årets eldsjäls utmärkelse av Umeå kommun

2003 Non Fighting
2004 VI Fem
2005 PREI
2006 Rädda barnen
2007 Bakfickan
2008 Öppen gemenskap
2009 IOGT-NTO:s juniorförbund i Umeå - JUNIS
2010 Kulturföreningen Daisy
2011 Frivilligcentralen
2012 Kärnhuset
2013 Kulturstorm
2014 Avslöjas på fredag 5 dec i Umeå stads kyrka ca 16:45

Hålltider:

Kl. 11 -15 Plats: Glashuset, Rådhustorget Olika ideella organisationer presenterar sina verksamheter. Servering av glögg och pepparkakor.
Kl. 16 – ca. 17.15 Plats:Umeå stadskyrka Konferencier: Christer Jilder Kyrkoherde Kenneth Nordgren hälsar välkommen Körsång med Brösttoner under ledning av Helen Lindgren

Framtidens ideella engagemang föreläsning av Tina Nilsson, projektledare Ideella krafter

Sång av diakon Ingmar Gran

Ordförande för Umeå föreningsråd, Lars Lindgren, delar ut föreningsrådets pris till årets föreningar