​30 års jämställdhetsarbete lyfts fram

Nästa år ska 30-årsjubileet för Umeå kommuns jämställdhetsarbete uppmärksammas med minst tre utåtriktade arrangemang. Det framgår av den nya uppdragsbeskrivningen för jämställdhetsutskottet.

Strategi för jämställdhetsarbete i Umeå kommun är ett verktyg för att uppnå kommunfullmäktiges mål ”Umeå kommun ska skapa förutsättningar för att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.” Detta mål innebär att kvinnor och mäns livsvillkor och livsmönster ska synliggöras i alla frågor. Det kräver analys av de villkor som existerar för kvinnor och män samt analys av de maktstrukturer som finns i samhället.

Starten var ett pilotprojekt

Jämställdhetsarbetet ska påverka samtliga verksamhetsområden. Det ska präglas av förståelse för att ett jämställdhetsperspektiv ska vävas in i allt arbete, men också att det också finns behov av särskilda satsningar/projekt för att höja kunskapen och medvetandet inom vissa områden.

Nästa år ska utskottet uppmärksamma det arbete som gjorts sedan 1989, då Umeå kommun gick in i ett pilotprojekt om jämställdhet och det anställdes en person i förvaltningen för dessa frågor.

– Det har tagits både mindre och större steg framåt under de 30 åren. Några viktiga milstolpar har varit genomförandet av jämställda träningstider, vilket satt Umeå på kartan som jämställd idrottsstad, och inte minst de framsteg vi gjort de senaste åren vad gäller jämställd stadsplanering, säger jämställdhetsutskottets ordförande Emma Vigren (S).

Resultatmått inom fyra områden

Jämställdhetsutskottet kommer 2019 att ha 13 resultatmått inom följande fyra områden:

• Stöd till verksamheter och processtöd jämställdhetsintegrering
  • Utåtriktad verksamhet samt synliggörande av jämställdhetsperspektiv i olika politikområden
  • Gender budgeting (fördelning av resurser utifrån ett jämställdhetsperspektiv)
  • Mäns våld mot kvinnor

Emma Vigren (S)
jämställdhetsutskottet
emma.vigren@umea.se

Tina Myhrberg (M)
vice ordförande
jämställdhetsutskottet
tina.myhrberg@umea.se

Linda Gustafsson
jämställdhetsstrateg
linda.gustafsson@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.