25 år i kommunens tjänst – de flesta firar med resa

238 trotjänare samlades på Umeå Folkets Hus vid lunchtid igår för att fira 25 år i kommunal tjänst. Sedan några år tillbaka är det inte självklart att belöningen är en guldklocka. Valet står numera mellan en resecheck (6000 kronor), en klocka, ett konstverk eller ett uppslagsverk. Resechecken är populärast. Vid detta tillfälle, första veckan i december varje år, delar kommunen också ut det årliga idrottsstipendierna till aktiva idrottare och ledare, samt kulturnämndens Minervabelöning. Minervabelöningen Göta Wikström och Berit Renström får årets Minervabelöning. Ur motiveringen: ”Göta Wikström har med operetter och visor på sin repertoar underhållit Umeborna i mer än ett halvt sekel. Hon har lika gärna sjungit för en liten grupp åhörare som inför den stora publiken. Göta Wikström delar vid 80 års ålder fortfarande med sig av sin sångarglädje när hon bjuder in till Nostalgikafé med allsång och lokalen är då alltid välfylld. Som medlem i Folkets Bio har Berit Renström allt sedan 1983 hängivet och ideellt arbetat med att erbjuda kvalitetsfilm till Umeborna. I filmlokalen på Gärdesvägen 6 har Berit Renström rivit biljetter, serverat fika, beställt filmer och varit filmmaskinist. Hon har dessutom bevakat filmutbudet, arbetat med programsättning, publikkontakter, lansering och marknadsföring”. IKSU och Lena Aruhn årets idrottstipendiater IKSU:s damlag i innebandy vann SM-guld 2005. Klubben är en av fyra klubbar i landet som har varit med i elitserien i innebandy sedan seriestarten för 12 år sedan. I egenskap av Svenska mästare kommer IKSU att laget att delta i Europacupen den 3-9 januari 2006 i Tjeckien. Lena Aruhn som tävlar för Umeå Friidrott har under detta år vunnit SM-guld på 400m, 200m, 4x400m (svenskt rekord utomhus), samt 4x200m (svenskt rekord inomhus). Ingen kvinnlig svensk 400 meterslöpare har någonsin överträffat Lenas resultat under säsongen 2005. Astrid Johansson, Carl-Evert Lindelöf och Reidar Rova prisade idrottsledare Astrid Johansson, Haga scoutkår, har varit scoutledare i 12 år. Hon började som minior- och juniorledare och har sedan 2001 varit scoutledare och kassör i föreningen. År 2004 var Umeå värd och arrangör för ett stort ungdomsutbyte. Astrid agerade ”spindel i nätet” när hon tillsammans med scoutföreningarna genomförde ett 10 dagars program för 30 ungdomar. Carl-Evert Lindelöf är en ledare som har jobbat i det tysta i cirka 45 år. Han har lagt ned tusentals ideella timmar för ungdomsidrotten. De senaste åren har Carl-Evert varit verksam inom Västerbottens Fotbollsförbund där han varit ansvarig för utbildning av unga spelare och ledare. Carl-Evert har också startat handikappfotboll (ett samarbete mellan Mariehemsgården och Mariehems Sportklubb) där man har haft utbyte med andra kommuner. Reidar Rova har med stor entusiasm varit ungdomsledare i IFK Umeå i 25 år. Han har också skött om Vildmarksvallen och flera andra fotbollsplaner i flera år. Bilaga: Lista på samtliga 238 jubilarer För mer information kontakta: Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se