Ny forskning: Det är nyttigt att sola!

Solråd ändras i USA Giovannicci är därför mycket kritisk till den typ av ”solråd” som sprids via media: – Statliga myndighetspersoner spenderar alltför mycket tid på att skrämma iväg amerikaner från solen, säger Professor Edward Giovannucci. Detsamma gäller många europeiska myndigheter. Skillnaden är att man i USA tar intryck av forskningen: Amerikanska Cancersällskapet (ACS) ändrar därför sina solråd. Så stoppar solen cancer D-vitamin är ett av de viktigaste skydden mot cancer. 75 % av vårt D-vitamin får vi från solen. Enligt professor Giovannuccis studie skulle ökat intag av D-vitamin minska upp-komsten av cancer med 17 % och dödligheten i cancer med 29 %. När Professor Gio-vannucci presenterade sina rön våren 2005 på Amerikanska Cancerforskningsförbun-dets årliga konferens i Anaheim, Kalifornien sade han: – D-vitamin kan förhindra 30 dödsfall för varje dödsfall som orsakas av hudcancer. Moderna solarier ger D-vitamin. Även forskare som försökt bevisa att överdrivet solande, framför allt i solarier, är hälso-farligt har tvingats inse sanningen: Deras egen forskning visade att bristen på sol är häl-sorisken, inte solandet. En sammanställning av det aktuella forskningsläget finner du i bifogad rapport. Roland Laurent, VD, UltraTan AB . Mobil: 0705-337 900 E-post: roland.laurent@ultratan.se Leif Bring, Styrelseordförande, UltraTan AB. Mobil: 0708-77 88 99. E-post: leif.bring@ultratan.se

• Sjukdomar