Lillesjö kraftvärmeverk i Uddevalla producerar fjärrvärme och el energieffektivt. Ju mer fjärrvärme som används, desto mer el kan tillverkas i ångturbinerna.

Tack till dig som valt fjärrvärme och hur är tillståndet på elmarknaden

Vi är mitt i en ganska kall vinter och många njuter av skidåkning medan andra kanske kan känna oro för vad som sker på elmarknaden.

Det kalla vädret ser ut att hålla i sig och förbrukningen av el blir högre än normalt och därför kommer elfakturan att vara på högre belopp än normalt. Det är också så att efterfrågan på el är högre än vanligt och då följer priset med. Själva elpriset är alltså högre än normalt. Vissa kunder skyddar sig för de här variationerna med hjälp av fast elpris. De som valt rörligt elpris får en högre kostnad nu men har istället haft mycket låga kostnader under 2020 när elpriserna var rejält låga.

Ibland är det möjligt att spara energi. Det finns flera energirådgivare att vända sig till för att få tips och råd kring energieffektivisering. Kommunala energi- och klimatrådgivare hittas på energimyndigheten.se. Ett första steg kan också vara att gå in på uddevallaenergi.se och ta del av de tips som finns där.

Den som har fjärrvärme ger ett gott bidrag till klimatet och mildrar dessutom belastningen på elnätet denna kalla vinter. Hur kan det här hänga ihop? Jo, genom att använda fjärrvärme som energikälla för uppvärmning och varmvatten förbrukas väldigt lite el; elnätet avlastas alltså. Det är också så att det finns ett kraftvärmeverk i Uddevalla som själva kan producera el. Ju mer fjärrvärme som används, desto mer el kan kraftverket tillverka i sina ångturbiner. Därtill har Uddevalla Energi några vattenkraftverk och sammantaget produceras 20% av den använda elströmmen lokalt.

Om vi zoomar ut och betraktar situationen ur ett Sverigeperspektiv. Hur är tillståndet på elmarknaden? Vi kan i stort konstatera att vi har en stabil försörjning på el och värme i Sverige och det finns absolut ingen brist på el i vårt land. 2020 noterade vi till och med exportrekord med mer än 30 TWh förnyelsebar el som därmed trängde undan t.ex. europeiska kolkraftverk.

Tänk en bil som kör upp för en brant backe. Mot slutet orkar den inte riktigt, motorn stånkar och farten går ned. Här har motorns effekt inte riktigt räckt till och precis så kan det vara med elnätet. Exakt här ligger frustrationen hos flera svenska industriföretag. En kall dag räcker alltså effekten inte till. Fabriker riskerar stänga, oljeeldade stödkraftverk startar och elpriset rusar vissa timmar. När det gäller tillgången på effekt kan vi inte vara nöjda.

En lösning är att bygga kraftfulla ledningar som flyttar el till södra Sverige. I norr tillverkas elen av vind- och vattenkraft. Här ser vi dock nu att elen kommer behövas i högre utsträckning i en nära framtid. Det handlar om datacentraler, stål från vätgas och batterifabriker. Därför behöver vi också bygga lokal elproduktion främst i södra Sverige de kommande åren. Vi i branschen står beredda att göra det och vi är helt övertygade om att de politiska och ekonomiska förutsättningarna kommer att falla på plats.

Björn Wolgast, VD Uddevalla Energi AB