Sommarkampanj till förmån för utsatta kvinnor i Uddevalla

Sommarkampanj till förmån för utsatta kvinnor i Uddevalla

I höstas tog vi ställning mot kvinnovåld. Tillsammans med uddevallaborna samlade vi in över 75 000 kronor till förmån för Uddevallas utsatta kvinnor. Vi krokade arm med Uddevallas skyddade boende och skapade en förmånlig elhandelkampanj. Nu gör vi det igen – blir du elhandelskund under sommaren tar vi bort årsavgiften och skänker summan till Vingen skyddat boende.

-Pengarna går
oavkortat till arbetet med kvinnor och barn som drabbats av våld i nära relationer, säger Marie Bergman Haak, kundservice- och kommunikationschef på Uddevalla Energi.

Uddevalla Energi förser hela Uddevalla med energi. Förutom att tillhandahålla högkvalitativ förnybar el, värme, elnät, pellets, fiber och tjänster för renhållning till sina kunder lägger vi ett stort fokus på Uddevalla och att ge tillbaka till samhället.

- Statistik visar att våld i hemmet fortsätter öka, bland annat till följd av distansarbete och ökad isolering. Var fjärde kvinna har någon gång har utsatts för våld i en relation. Det tycker vi är ett stort samhällsproblem, och vill gärna vara med och bidra på det sätt vi kan. Det är viktigt att stå upp mot sådant som är fel i samhället och om vi kan göra skillnad är det en självklarhet för oss fortsätter Marie. Det är anledningen till att vi väljer att kampanja mot kvinnovåld tillsammans med Vingen skyddat boende igen.

Sandra Sundblad, enhetschef på enheten mot våld i nära relationer Uddevalla kommun berättar att Vingens skyddade boende aldrig haft samma möjligheter om inte Uddevalla Energi gjort den här kampanjen.

- Vi har till exempel köpt in fyra surfplattor som barn och unga kan låna då de blir placerade med sin mamma. Många gånger blir dagarna långa och det kan vara skönt att få sitta med en surfplatta och spela spel en stund. Vi kommer även använda pengar till att installera en lekplats utomhus för barnen, med gungor, sandlåda, rutschbana och en liten klätterställning. Så den här gåvan från Uddevalla Energis kunder gör verkligen skillnad.

Stöttar Vingen, skyddat boende för kvinnor
Rapporterna fortsätter att strömma in om kvinnor som blir utsatta för psykiskt och fysisk misshandel. Inte minst sedan den mediala uppmärksamheten ökat och frågan hamnat i fokus.

- Misshandlade kvinnor finns överallt. Vi har bland våra kunder många kvinnor som lever med skyddad identitet. Det vet vi och sådana frågor hanteras alltid efter en viss rutin, berättar Marie Bergman Haak som är kundservice- och kommunikationschef på Uddevalla Energi.

Ger trygghet från våld i hemmet
Vingen skyddat boende Uddevalla kommun är ett skyddat boende för kvinnor och barn som drabbats av våld i nära relationer. De jobbar tätt med den ideella föreningen kvinnojouren Kaprifolen i Uddevalla. Genom att ta kontakt med socialtjänsten har man möjlighet att hitta en fristad på boendet – och Sandra Sundblad, enhetschef för enheten mot våld i nära relationer, berättar att det är många kvinnor som kommer dit för att få skydd från våldet som pågår i hemmet.

- Vi har både kvinnor och barn i vårt skyddade boende just nu och på vår samtalsmottaggning Kriscentrum är inflödet av hjälpsökande som lever i våld eller själva utsätter stort.
Vi har en ökning av samtalen men det går oftast i perioder. Just nu är efterfrågan på hjälp, stöd och skydd högre än tidigare.

Tar bort årsavgiften
När du blir ny kund hos Uddevalla Energi i höst kommer de 324 kronor som du annars skulle betalat i årsavgift oavkortat gå till kvinnojouren.

På Uddevalla Energi fick vår kundservice positiv återkoppling vid den senaste kampanjen då våra kunder i flera samtal uttryckt att ämnet är viktigt och att initiativet uppskattas. Det kom till och med in en synpunkt vid förra årets kundundersökning från en kvinna som nämnde att hon var stolt över att vara kund hos ett bolag som tog ställning mot kvinnovåld. Resultatet på 75 000:- talar sitt klara språk för att ämnet berör, och att man vill vara med och bidra.

– Genom att göra abonnemanget billigare för våra nya kunder samtidigt som vi stöttar Uddevallas kvinnor kan vi dra vårt strå till stacken och stötta det skyddade boendets viktiga arbete. Som det lokala energibolaget i Uddevalla ser vi det som en viktig uppgift att stötta lokala föreningar och verksamheter, vare sig det gäller centrumhandeln, ett event för invånarna eller att hjälpa utsatta människor på något sätt, säger Marie.

Tillsammans kan vi nå långt
Mäns våld mot kvinnor är en förlust för hela samhället. Det är ett misslyckande varje gång en man utsätter en kvinna för våld och hot, och vi har alla ett ansvar att uppmärksamma och se signaler.

- Det är jättebra att samhället och media belyser ämnet, så fler blir medvetna. Men det viktigaste av allt är att fler kvinnor vågar söka hjälp, och att samhället är beredda att ge den hjälp som behövs säger Marie.

Sandra vill också lyfta hur oerhört bra och viktigt det är att media uppmärksammar frågan nu.

Och menar att det inte lyfts så här tydligt tidigare

- Jag har jobbat med frågan sedan 2001. Nu visar man verkligen upp bilden av hur det är att vara våldsutsatt och de senaste dagarna har man också lyft barnen som bevittnar våld i hemmet. Viktigt att inte heller de tappas bort på vägen i debatten. Det är så oerhört skadligt för den psykiska hälsan både för ban och våldsutsatta att leva under hot om våld, bli kränkt trakasserad, slagen och i vissa fall tyvärr dödad av den man lever med. Att som barn växa upp i detta är obegripligt svårt att ta in och hur illa det påverkar deras fortsatta hälsa och utveckling senare i livet.

Vi hoppas på de nya lagarna som stärker både barnens, de utsattas situation samt att våldsutövare skall erbjudas stöd. Media har en oerhört viktig roll i detta för att visa att både barn och vuxna som lever i detta inte är ensamma. Det finns hjälp att få, det finns en väg ur våldet med rätt stöd och hjälp. Med samarbeten som det här kan vi nå långt.

Om sommarkampanjen blir lyckad berättar Sandra att Vingen skyddat boende kommer satsa pengar på längre utflykter och fler aktiviteter med barnen och deras mammor.

-Vi vill att de ska få uppleva dagar som förgyller deras tuffa situation där de får med sig fina minnen från tiden på Vingen skyddat boende säger Sandra.

- Det känns fantastiskt bra, på flera sätt. Vi är jätteglada över det här samarbetet och att vi gör en dubbel satsning igen. Vi bjuder kunden på årsavgiften, 324 kronor, samtidigt som vi skänker samma summa till det skyddande boendet, företagets nya varumärkeslöfte känns väldigt levande - Med positiv energi förändrar vi världen - och det börjar här avslutar Marie.