Riksdagen har beslutat om elpriskompensation

Riksdagen har beslutat om elpriskompensation

Riksdagen har nu beslutat om regeringens föreslagna elpriskompensation till de hushåll som drabbats av höga elpriser under vintern. Kompensationen kommer att handläggas av Kammarkollegiet och förmedlas automatiskt av oss som elnätsföretag till våra elkunder. Budgeten innebär att 7,5 miljarder kronor avsätts för ändamålet.

Under vintern 2021/2022 har vi sett exceptionellt höga elpriser. Regeringen har därför valt att kompensera elkunderna baserat på elanvändningen under månaderna december, januari och februari enligt en ersättningstrappa. Elpriskompensationen kommer att handläggas av myndigheten Kammarkollegiet och vi som elnätsföretag får ansöka om kompensationen. Först när vi fått beslut från Kammarkollegiet kan vi överföra medel till våra kunder.

Elpriskompensationen kommer i första hand att ske genom kreditering på din elnätsfaktura. Självklart jobbar vi på Uddevalla Energi för att administreringen av stödet kan genomföras så snart som möjligt och vår ambition är före sommaren. Du som elkund behöver inte själv göra någon ansökan för att ta del av stödet, det kommer att ske automatiskt. Uppdaterad information kommer så snart vi vet mer.

Här nedan kan du ta del av Uddevalla Energis frågor och svar kring elpriskompensationen. Se också Regeringens frågor och svar om elpriskompensation

Uddevalla Energi - Frågor och svar kring elpriskompensationen

Vilka kan få kompensation?
De hushåll som har drabbats av höga elräkningar under vintermånaderna ska få stöd. Hos Uddevalla Energi kommer uppskattningsvis ca 9 000 hushåll att få ta del av kompensationen. Det gäller både de med lägre och högre förbrukning, från 700 kWh till 2000 kWh per månad.

Får man stödet om man har flera bostäder? Fritidshus och bostad?
Ja, man får ett stöd per hus.

Kommer den som bor i lägenhet att kunna få del av det här?
Ja, om man har haft en hög elförbrukning. Elpriskompensationen gör ingen skillnad på om den som bor i lägenhet, villa eller radhus. Man ska ha haft en hög elförbrukning och därigenom en hög elräkning.

Hur mycket kan det betyda för en enskild konsument?
Som mest kan man få totalt 2000 kronor per månad för december, januari och februari. Både de som har en lägre och en högre elförbrukning, från en nivå om 700 kWh/månad kan få stödet. Om man har en elförbrukning över 2000 kWh per månad slår man i taket för stödet. Kompensationen sker i flera steg, i olika intervall av elförbrukning.

Hur ser ersättningstrappan ut?

Hur avrundas elförbrukningen?Exempelvis 1999,5 kWh
Av 3 § i förordningen framgår att man ska avrunda nedåt till närmaste heltal.

Måste kunden söka pengarna, eller hur kommer det att fungera?
Nej, kunden behöver inte göra något själv.

Hur får kunden pengarna, blir det en utbetalning?
Uddevalla Energis kunder kommer att få pengarna genom kreditering på kommande fakturor. Är överskottet högre än fakturan blir resterande belopp ett tillgodo som regleras på nästkommande faktura/fakturor.

När samfakturering görs får kreditering ske mot hela det övriga fakturabeloppet inklusive andra nyttigheter samt skatt och moms. Kvittning får inte ske av äldre fakturor om inte kunden själv kontaktar kundservice och ber om det.

Vilken månad kommer beloppet att synas på fakturan?
Självklart jobbar vi på Uddevalla Energi för att administreringen av stödet kan ske så snart som möjligt, vår ambition är före sommaren.

Vad händer om kunden flyttar före kreditering?
Om kunden flyttar innan en kreditering på fakturan är färdig får man tillämpa utbetalning av de återstående medlen. Är det svårt att spåra den avflyttade i efterhand får utbetalning av stödet göras till den nyinflyttade elnätskunden.

Om den avflyttade kunden i efterhand kontaktar UEAB och begär att få ersättning ska denne hänvisas till den nyinflyttade kunden om denne fått ersättningen. Detta måste hanteras av säljaren och köparen.

Vad händer om kunden flyttar efter kreditering?
Till avflyttad kund utbetalas eventuellt tillgodo i samband med slutfaktura.

Kvarstående tillgodo, när sker utbetalning?
Om kunden har ett kvarstående tillgodo i oktober kan detta utbetalas om kunden kontaktar kundservice och lämnar kontouppgifter.

Varför får de med fast avtal stöd? De har ju inte drabbats av prisökningarna?
De som har fastprisavtal har en slags försäkring. De har betalat mer varje månad under en längre tid för att försäkra sig mot oväntade höjningar och dessutom har priserna på nya fastprisavtal nu gått upp. Även den som sprider ut kostnaden för det här över längre tid ska ha rätt till ersättning.

Dödsbon, hur hanteras de?
Normalt sett är dödsbon en juridisk person vilket gör att dessa då inte skulle ha rätt till ersättningen.

Enskilda firmor, till exempel bönder? Hur hanteras de?
En enskild firma är en fysisk person. Så som stödet är formulerat i förordningen ska det utgå till en fysisk person som har tagit ut el från ett nätföretags elnät i en uttagspunkt för konsumentändamål under december 2021-februari 2022.