Nytt insamlingssystem 2025 – förpackningarna hämtas hemma hos dig

Nytt insamlingssystem 2025 – förpackningarna hämtas hemma hos dig

Det kommer att bli ännu enklare för hushållen i Uddevalla att återvinna förpackningar av metall, plast, papper och glas samt tidningar. Uddevalla Energi har påbörjat omställningen till fastighetsnära insamling, även kallad hemsortering. Under 2025 är målet att villor och fritidshus ska få nya kärl med totalt åtta olika fack för allt hushållsavfall som sedan hämtas vid fastigheten, precis som hämtningen sker för matavfall och restavfall idag.

I juni 2022 beslutade regeringen att Sveriges 290 kommuner, eller deras avfallsbolag, den 1 januari 2024 tar över ansvaret för all insamling av förpackningar från hushållen. Det är ett led i att Sverige ska kunna möta EU:s krav och höga mål för materialåtervinning till år 2030. Idag ligger ansvaret för insamlingen av förpackningar hos förpackningsindustrins gemensamma bolag Svenska Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI), som hanterar de utplacerade återvinningsstationerna.

-I regeringens beslut om ansvarsövertagande ingår också ett beslut om fastighetsnära insamling. Eller som vi kallar det – hemsortering. Det betyder att alla privathushåll ska ha möjlighet att sortera ut sina förpackningar i nära anslutning till hemmet. Senast den 1 januari 2027 ska det vara infört i alla kommuner och för att möta kraven i förordningen planerar vi i Uddevalla att påbörja införandet under 2025 för alla villor och fritidshus, säger Jenny Göthberg, affärsområdeschef för renhållning på Uddevalla Energi.

Hushållsförpackningar hämtas hemma, du slipper åka till återvinningsstationen
Hemsortering innebär att du har två kärl med fyra olika fack för matavfall, restavfall, förpackningar och tidningar. De nuvarande bruna och gröna kärlen för matavfall och restavfall kommer därmed att ersättas av två större fyrfackskärl för villa- och fritidshuskunderna. I de sammanlagt åtta facken sorteras:

•Matavfall
•Restavfall
•Färgade glasförpackningar
•Ofärgade glasförpackningar
•Metallförpackningar
•Plastförpackningar
•Pappersförpackningar
•Tidningar

Dessutom finns en mindre behållare för sortering av glödlampor och batterier som sedan hängs på ett av kärlen när den behöver tömmas.

De nya fyrfackskärlen rymmer totalt 370 liter och är lika stora som de nuvarande trädgårdsavfallskärlen. De nya kärlen är dessutom ID-märkta för att få en enklare uppföljning av tömningar.

Ökad återvinning och positiv kundrespons
Hemsortering gör det enklare att göra rätt så att vi ökar återvinningen av förpackningar. Ungefär en tredjedel av det som slängs i restavfallet idag är återvinningsbara förpackningar som alltså borde sorteras ut och återvinnas. Det är inte hållbart i längden att värdefullt material går till förbränning. Genom att återvinna förpackningar och minska restavfallet kan vi tillsammans bidra till en mer hållbar miljö.

Cirka 70 kommuner i Sverige har redan idag hemsortering och responsen från kunderna är positiv samtidigt som återvinningsgraden har ökat markant.

Ett viktigt steg för en hållbar utveckling
Omkring 30 000 bruna och gröna sopkärl runt om i Uddevalla kommer att bytas ut mot fyrfackskärl under 2025. För att hantera de större kärlen med sammanlagt åtta olika avfallsslag kommer Uddevalla Energi att investera i nya fordon. De nya sopbilarna för hemsortering är specialgjorda och har fyra fack inuti så att materialet hålls separerat. De gamla sopkärlen kommer att återbrukas eller återvinnas och bli nya sopkärl.

-Hemsortering gör det möjligt att sortera ut tio olika avfallsslag hemmavid och är ett viktigt steg i vårt uppdrag att öka cirkulära flöden och förflytta Uddevalla mot ett mer hållbart samhälle. Vi vill att det ska vara enkelt för våra kunder att återvinna, säger Jenny.

Det är ett omfattande uppdrag att införa ett helt nytt insamlingssystem och Uddevalla Energi jobbar tillsammans med Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun för att lösa gemensamma frågor och utmaningar då vi står inför samma omställning. Även flerfamiljshus omfattas av den nya förordningen och införande av fullsortering kommer att ske löpande fram till 2027. Företag och andra verksamheter berörs också av förordningen.

Regeringens avsikt är att de ökade kostnaderna som det nya insamlingssystemet medför ska kompenseras via ett nytt ersättningssystem som Naturvårdsverket håller på att ta fram.

Inventering av hämtplatser startar hösten 2023
Det första du som kund kan märka av är att Uddevalla Energi inventerar alla hämtplatser i Uddevalla under hösten/vintern 2023 och våren 2024. I arbetet utgår vi ifrån renhållningsordningen för Uddevalla kommun. Det är nämligen framkomligheten till din adress som avgör vilken typ av hemsortering du får. De allra flesta villaägare i Uddevalla får hemsortering i form av två fyrfackskärl för matavfall, restavfall, förpackningar och tidningar.

Sopbilen för hemsortering är större och tyngre än en vanlig sopbil. Om inventeringen visar att det är trångt att komma fram eller på annat sätt svårt för sopbilen att vända kan du som fastighetsägare behöva göra vissa åtgärder, eller att du blir erbjuden en annan lösning som till exempel ny placering av dina kärl eller gemensamma kärl.

-Inventeringen sker område för område och vi skickar ut information till dig som fastighetsägare så att du vet när vi rör oss i ditt område. Om åtgärder behövs vid din hämtplats eller om vi vill titta på en annan lösning för hemsortering kommer vi att kontakta dig, berättar Jenny.

Vad innebär hemsortering för mig som kund just nu?
Just nu behöver du som kund inte göra någonting. Mer information om när du får dina nya kärl och hur det går till kommer under 2024. Fortsätt sortera dina förpackningar – precis som vanligt.