Förberedelserna för hemsortering i Uddevalla är i full gång

Förberedelserna för hemsortering i Uddevalla är i full gång

Med hemsortering slipper du åka till återvinningsstationen med förpackningar av metall, glas, papper och plast samt tidningar. I stället sorterar du enkelt och smidigt ut detta hemma på samma sätt som matavfall och restavfall. Det nya insamlingssystemet införs under våren 2025 för alla villor och fritidshus i Uddevalla.

Hemsortering ökar materialåtervinningen
I grund och botten är det ett regeringsbeslut att alla hushåll ska ha möjlighet att sortera ut sina förpackningar i nära anslutning till hemmet för att möta EU:s krav och höga mål för materialåtervinning. Hemsortering innebär att de nuvarande bruna och gröna sopkärlen kommer att ersättas av två större kärl med plats för fyra avfallsslag i varje kärl. Dessutom finns det en liten behållare för glödlampor och batterier som hängs på valfritt kärl när den behöver tömmas. Med andra ord kan du sortera hela tio olika avfallsslag hemmavid.

-Det är ett system som har funnits länge. Över 70 kommuner i Sverige har redan idag hemsortering med fyrfackskärl och responsen från kunderna är positiv samtidigt som återvinningsgraden har ökat markant. Vi vill göra det enkelt att återvinna och ser fram emot utvecklingen i Uddevalla, säger Anders Gillerstedt, avfallskoordinator på Uddevalla Energi.

Endast en tredjedel i restavfallspåsen är idag rätt sorterat
I Uddevalla är vi duktiga på att sortera och våra återvinningsstationer är välbesökta. Men samtidigt behöver vi bli bättre. Varje år gör vi plockanalyser av hushållsavfall i Uddevalla. Vi ser då att ca två tredjedelar av det som slängs i restavfallet är förpackningar och matavfall. Det är inte hållbart i längden att värdefullt material går till förbränning.

Så här ser det ut idag i en genomsnittlig påse med restavfall i Uddevalla:
30% restavfall – rätt sorterat
30% förpackningar – ska sorteras ut och återvinnas
30% matavfall – hör hemma i matavfallspåsen
10% farligt avfall – ska lämnas till rätt mottagare beroende på typ av avfall

Ju mer och bättre vi sorterar vårt avfall, desto mer kan återvinnas. Det handlar om att ta vara på jordens resurser och tillsammans skapa en hållbar framtid.

Vi ser över framkomligheten till alla hämtplatser
En stor del av förberedelserna inför införandet är att se över framkomligheten till alla hämtplatser i Uddevalla, både landsbygd och tätort. De nya fyrfacksbilarna för hemsortering är större och tyngre än de sopbilar vi använder idag. Inventeringen är därför viktig för att säkerställa att sophämtning kan genomföras på ett säkert sätt och skapa en trygg miljö både för dig som kund och våra chaufförer. Trånga vägutrymmen och skymd sikt ökar risken för skador på människor, vägar, omgivning och våra fordon. I arbetet utgår vi ifrån renhållningsordningen för Uddevalla kommun.

Om det är trångt att komma fram eller svårt för fyrfacksbilen att vända kontaktar vi dig som fastighetsägare. Det kan innebära att det behöver göras vissa åtgärder för framkomligheten på vägen eller att vi tittar på en annan lösning, som till exempel en ny placering av kärlen eller gemensamma kärl.

-Vi kikar på framkomligheten där sopbilen kör idag och gör en bedömning. Om det finns något som behöver åtgärdas för att fortsättningsvis kunna köra fram till kundens hämtplats hör vi av oss med e-post och brev. Informationen skickas då till alla fastighetsägare som bor längs den aktuella vägen. Prata gärna ihop dig med dina grannar om du får ett brev, och om det finns en vägförening ber vi att någon representant från vägföreningen kontaktar oss för en dialog. Vi vill såklart komma fram till en bra lösning för alla, säger Anders.

Så här funkar hemsortering i fyrfackskärl
Varje villa och fritidshus får två fyrfackskärl som är markerade med siffror, 1 och 2.

Kärl 1 töms varannan vecka och innehåller:
Matavfall 135 liter
Pappersförpackningar 175 liter
Färgade glasförpackningar 30 liter
Metallförpackningar 30 liter

Kärl 2 töms var fjärde vecka och innehåller:
Restavfall 140 liter
Plastförpackningar 140 liter
Ofärgade glasförpackningar 45 liter
Tidningar 45 liter

Storlek på fyrfackskärlen
Fyrfackskärlen har samma storlek som nuvarande trädgårdsavfallskärl. Tänk på att varje villa och fritidshus får två kärl, se mått nedan. Om du vill beräkna platsen för kärlen bör du tänka 2 meter x 1 meter så att det går lätt att flytta kärlen till och från sin plats.

Volym: 370 liter
Bredd vid hjul: 77 cm
Djup: 85 cm
Höjd: 110 cm

Sophämtningen flyter på som vanligt
Fram tills att du får dina nya fyrfackskärl kommer sophämtningen att flyta på som vanligt. Information om när du får dina nya kärl och hur det går till kommer närmare införandet. Du är alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice om du har några frågor eller vill ha råd.

Mer information
Läs gärna mer om hemsortering och fyrfackskärlen på vår hemsida. Här hittar du också vanliga frågor och svar. Se uddevallaenergi.se/hemsortering